Svenska, verksamhetsförlagd utbildning 2, 6 hp
Swedish, Teaching Practice 3, 6 credits
973G37
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anna SigvardssonKursansvarig
Anna SigvardssonStudierektor eller motsvarande
Maritha JohanssonKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 2 (VT 2025) | 202513-202518 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 2 (VT 2025) | 202513-202518 | Svenska | Västervik | O |
L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 2 (VT 2025) | 202513-202518 | Svenska | Nyköping | O |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
GXXKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande
- planera lektioner i litteraturläsning, strategier för läsning och skrivande utifrån gällande styrdokument
- genomföra och leda planerad undervisning i skrivande och läsning
- utvärdera och följa upp planerad och genomförd undervisning i skrivande och läsning och reflektera över elevernas lärande
- diskutera kartläggning och bedömning av läs- och skrivutveckling
- visa ett lämpligt och ansvarsfullt beteende i skolmiljön - samarbeta och interagera med olika elever
- visa självinsikt, empatisk förmåga och lyhördhet för konstruktiv kritik.
Kursinnehåll
Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning i svenska i grundskolans årskurs 4-6. Den studerande planerar, genomför och utvärderar enskilda moment avseende läsning, strategier för läsning och skrivande i svenska tillsammans med handledare samt utvärderar och diskuterar bedömning av dessa moment tillsammans med handledare. Den studerande undersöker fenomen som rör läsning, läs- och skrivutveckling och skrivande i praktik och teori relaterade till svenskämnets syfte, mål och centrala innehåll. Under kursen övar den studerande upp självinsikt, empatisk förmåga och lyhördhet för konstruktiv kritik genom att delta i den pedagogiska verksamheten och genom uppföljande samtal med handledaren. Under VFU:n auskulterar och undervisar studenten även i sina andra ämnen.
Undervisnings- och arbetsformer
Verksamhetsförlagd utbildning och självstudier.
Examination
Kursen examineras genom uppvisande av tillämpade didaktiska och sociala lärarförmågor.
Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter en arbetsinsats motsvarande ca 40 timmar per vecka för en heltidsstuderande. Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
För alla kurser oavsett betygsskala gäller följande:
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
För kurser med tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid satstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TSLF | Tillämpade sociala lärarförmågor | 2 hp | U, G |
TDLF | Tillämpade didaktiska lärarförmågor | 4 hp | U, G, VG |
Kompletterande litteratur
Böcker
Litteraturlista finns under Övriga dokument.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.