Geografi, 7.5 hp

Geography, 7.5 credits

973G39

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1G46 Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 5 (HT 2017) 201749-201803 Svenska Linköping, Valla V

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser enl utbildningsplan.

Lärandemål

Efter avslutade kurs ska den studerande kunna:
- översiktligt redogöra för naturlandskapets grundelement mark, vatten och luft, samt dessas förändring över tid.
- översiktligt beskriva människans sätt att utnyttja och påverka naturlandskapet genom bebyggelse och försörjningsformer i olika tider och på skilda håll i Sverige, Norden och Europa.
- översiktligt redogöra för samband mellan naturresurser, befolkning, miljöfrågor och hållbar utveckling i Sverige, Norden och Europa.
- använda kartor och annan geografisk information för rumslig orientering och enklare rumslig analys av natur- och kulturlandskapet med fokus på Sverige, Norden och Europa.
- översiktligt redogöra för skolämnet geografis naturvetenskapliga och samhällsvetenskapliga grunder.
- analysera grundskolans styrdokument kring geografiämnet
- diskutera ämnesdidaktiska överväganden gällande geografiämnets särskilda undervisningsformer såsom laborationer och exkursioner

Kursinnehåll

Kursens huvudfokus är grundläggande natur- och kulturgeografi.
Studenten studerar och analyserar naturlandskapets former som resultat av geologiska processer, till exempel plattektonik, samt vattnets, isens, vindens och vegetationens påverkan. Vidare behandlas mineral, bergarter och jordarter. Studenten studerar och problematiserar frågor kring klimat och klimatförändring i svenskt, nordiskt och europeiskt perspektiv. Studenten studerar och analyserar även naturresurser i lokalt, regionalt, nationellt och globalt perspektiv: förekomster, försörjning, förädling och miljöpåverkan.
Studenten studerar och analyserar landskapets former som resultat av människans verksamhet. Vidare behandlas markanvändning och bebyggelse i rurala och urbana landskap. Studenten studerar och jämför svenska, nordiska och europeiska natur- och kulturlandskap, deras framväxt och utmärkande drag. Studenten studerar också Europas befolkning och analyserar befolkningsfördelningens ekologiska och samhälleliga konsekvenser. Studenten studerar grundläggande kartografi. Europas namngeografi berörs.
Parallellt med det övriga kursinnehållet studerar studenten ämnesdidaktik, till exempel geografiundervisningens förutsättningar i grundskolan, och geografiämnets speciella undervisningsformer såsom exkursioner och laborationer. 

Undervisnings- och arbetsformer

Litteraturstudier, föreläsningar, exkursioner, laborationer, seminarier samt genom gruppvisa diskussioner.

Examination

Kursen examineras genom salstentamen samt muntlig och skriftlig redovisning.

PROVKODER
SRE1 Skriftlig redovisning med muntlig uppföljning, ämnesdidaktik 1.5hp, U-VG

STN1 Skriftlig tentamen:salstentamen, geografi, 6.0hp, U-VG

Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Bogren, Jörgen, Gustavsson, Torbjörn och Loman, Göran. (2014). Klimatförändringar - Naturliga och antropogena orsaker. Studentlitteratur. Cserhalmi, Niklas (1998). Fårad mark. Handbok för tolkning av historiska kartor och landskap. Bygd och Natur Årg 78, nr 6 1997. Finns på Akademibokhandeln i Zenit och kan också beställas via Svenska hembygdsförbundet. Energimyndigheten. Energiläget. Senaste upplagan. Elektronisk resurs, hämtas på: http://www.energimyndigheten.se. Jönsson, Anders och Odenstad, Christina (2014). Bedömning i SO: för grundskolan, Gleerups. Lundqvist, Jan (2006). Geologi Processer – utveckling – tillämpning. Studentlitteratur. Odenstad, Christina. (2014). Ämnesdidaktik för SO-ämnena – för grundskolan. Gleerups. Persson, Christel och Persson, Torsten. (2011). Hållbar utveckling – människa, miljö och samhälle. Studentlitteratur. Statistiska centralbyrån (SCB) (1999). Från folkbrist till en åldrande befolkning – glimtar ur en unik befolkningsstatistik under 250 år. Fakta inför 2000-talet. Elektronisk resurs, hämtas på: http://libris.kb.se/bib/10221964. Trygg, Kristina. Sammanställning stadsplaner. Kompendium. (Lisam) Tunström, Moa (2010). Segregationens två poler. Tidskriften Mana. (Erhålls av Kristina Trygg). Kartografikompendium. Valfri världsatlas. Stencilmaterial.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.