Utbildningsvetenskaplig kärna 3, Kunskapsbedömning, 7.5 hp
Educational Sciences 3, Educational Assessment, 7.5 credits
973G03
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Fredrik AlmStudierektor eller motsvarande
Lotta HolmeKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1G46 | Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 | 1 (HT 2017) | 201744-201748 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6
Förkunskapskrav
Genomgångna kurser i Utbildningsvetenskaplig kärna 1, Allmändidaktik 5 hp, Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande, 8,5 hp och Utbildningsvetenskaplig kärna, verksamhetsförlagd utbildning, 1,5 hp eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för nationella riktlinjer som finns för lärares arbete med kunskapsbedömning inom de obligatoriska skolformerna med fokus på år 4-6.
- identifiera faktorer som kan påverka bedömningars saklighet och likvärdighet.
- beskriva hur bedömning av elevers lärande kan gå till och vad det är som ska bedömas
-använda bedömningsteoretiska begrepp och modeller för att analysera användning och konsekvenser av kunskapsbedömningar.
- relatera utbildningsvetenskaplig forskning om kunskapsbedömning till frågor som rör lärares arbete med bedömning och betygssättning.
- redogöra för utveckling och användning av olika bedömningsformer.
- diskutera etiska aspekter i samband med lärares arbete med bedömningar och betygssättning.
Kursinnehåll
I kursen studeras klassrumsbedömning och betygsättning utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. Kursen behandlar lärares formella bedömningsuppdrag, så som det formuleras i aktuella styrdokument, och vad det uppdraget innebär i yrkespraktiken med fokus på arbete i årskurs 4-6. I kursen studeras grundläggande teorier om mätning och kunskapsbedömning. Dessa teorier används primärt för att förstå de utmaningar en lärare ställs inför när det gäller att vid bedömning och betygsättning vara rättvis och saklig med bl. a. avseende på klass, genus och etnicitet. Kursen belyser och problematiserar kunskapsbedömningars skilda funktioner, betydelser och konsekvenser för undervisning och lärande. I första hand fokuseras klassrumsbedömningar, men även nationella prov och internationella kunskapsmätningar uppmärksammas. En annan del i kursen rör bedömningar med olika syften, samt insamling och värdering av varierande typer av bedömningsunderlag. Även återkoppling och bedömning som pedagogiskt redskap utgör ett innehåll. Kursen består av fyra delområden: (a) bedömning inom grundskolan – direktiv, forskning och undervisning, (b) saklig, likvärdig och rättvis bedömning och betygssättning (c) kunskapsbedömningars syften och användning av olika bedömningsmetoder, och (d) dokumentation och kommunikation av elevers kunskapsutveckling.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, arbete i grupp, självständiga studier samt fältuppgift. Vidare används digitala verktyg för eget lärande.
Examination
Kursen examineras genom salstentamen, muntlig tentamen och obligatoriskt seminarium.
PROVKODER:
SRE1 Skriftliga individuella uppgifter, 2,5 hp, U-G
MTN1 Muntlig tentamen: individuell examination i grupp, 5 hp U-VG
OBL1 Obligatoriskt seminarium, 0 hp, Betyg: D
OBL2 Obligatoriskt moment, 0 hp, Betyg: D
OBL3 Seminarieserie, 0 hp, Betyg: D
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.