Didaktik och undervisningsutveckling, 15 hp

Didactics and Teaching Development, 15 credits

975A13

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Anja Thorsten

Kursansvarig

Anja Thorsten

Studierektor eller motsvarande

Åsa Järnvall, Henrik Lindqvist
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

AXX

Kursen ges för

  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan

Förkunskapskrav

Godkända kurser:

  • Examensarbetet 1, 15 hp
  • Utbildningsvetenskaplig kärna, Vetenskapsteori och metod, 7,5 hp
    samt 
  • 7,5 hp godkända inom kurserna Vetenskapsteori och forskningsmetod: Kvalitativ analys och Vetenskapsteori och forskningsmetod: Statistik för lärare 

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • visa fördjupad insikt i modeller och metoder för undervisningsutveckling
  • problematisera lärande, undervisning och kunskap utifrån didaktiska teorier, modeller och begrepp
  • identifiera utvecklingsbehov i undervisningen, samt identifiera behov av egen ny kunskap
  • använda didaktiska teorier och modeller vid planering och analys av undervisning
  • utveckla undervisning baserat på undervisningsutvecklande skolutveckling- och forskningsmetoder.

Kursinnehåll

Kursen fokuserar på didaktik och undervisningsutveckling som centrala inslag i pedagogiskt arbete. I kursen kopplas kunskapsteoretiska och didaktiska teorier samman med undervisningspraktiken. Centralt i kursen är hur didaktiska och ämnesdidaktiska teorier, modeller och begrepp kan användas för att (a) planera och lägga under undervisning och (b) studera och analysera undervisning. I relation till det behandlas olika modeller för kollegial skolutveckling och praktiknära forskning, med ett särskilt fokus på Lesson study och Learning study. Kursen innehåller två spår. Det ena spåret är gemensamt för samtliga deltagare och fokus ligger då på teorier, modeller och begrepp på en ämnesövergripande didaktisk nivå. Det andra spåret är individuellt och består av en ämnesdidaktisk fördjupning där kursdeltagarna väljer ett ämnesinnehåll som är relevant för den egna professionen. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen utgörs av universitetsförlagd utbildning i form av seminarier och föreläsningar samt självständiga litteraturstudier och uppgifter med stöd av lärplattform. 

Examination

Kursen examineras genom skriftliga kursuppgifter, muntlig redovisning och en skriftlig examinationsuppgift.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.  

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.  

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXAM Skriftlig examinationsuppgift 5 hp U, G, VG
MRE1 Muntlig redovisning 2.5 hp U, G
SRE1 Skriftlig redovisning 2.5 hp U, G
SRE2 Skriftlig redovisning 2.5 hp U, G
SRE3 Skriftlig redovisning 2.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.