Didaktik och undervisningsutveckling, 15 hp
Didactics and Teaching Development, 15 credits
975A13
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anja ThorstenKursansvarig
Anja ThorstenStudierektor eller motsvarande
Åsa Järnvall, Henrik LindqvistHuvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
AXXKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Förkunskapskrav
- Examensarbetet 1, 15 hp godkända
- Utbildningsvetenskaplig kärna, Vetenskapsteori och metod, 7,5 hp godkända
samt - 7,5 hp godkända inom kurserna Vetenskapsteori och forskningsmetod: Kvalitativ analys och Vetenskapsteori och forskningsmetod: Statistik för lärare
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- beskriva och diskutera modeller och metoder för undervisningsutveckling
- problematisera lärande, undervisning och kunskap utifrån didaktiska teorier, modeller och begrepp
- identifiera utvecklingsbehov i undervisningen, samt identifiera behov av egen ny kunskap
- använda didaktiska teorier och modeller vid planering och analys av undervisning
- utveckla undervisning baserat på undervisningsutvecklande skolutvecklings- och forskningsmetoder.
Kursinnehåll
Kursen fokuserar på didaktik och undervisningsutveckling som centrala inslag i pedagogiskt arbete. I kursen kopplas kunskapsteoretiska och didaktiska teorier samman med undervisningspraktiken. Centralt i kursen är hur didaktiska och ämnesdidaktiska teorier, modeller och begrepp kan användas för att (a) designa undervisning och (b) studera och analysera undervisning. I relation till det behandlas olika modeller för kollegial skolutveckling och praktiknära forskning, med ett särskilt fokus på Lesson study och Learning study. Kursen innehåller två spår. Det ena spåret är gemensamt för samtliga deltagare och fokus ligger då på teorier, modeller och begrepp på en ämnesövergripande didaktisk nivå. Det andra spåret är individuellt och består av en ämnesdidaktisk fördjupning där kursdeltagarna väljer ett ämnesinnehåll som är relevant för den egna professionen.
Undervisnings- och arbetsformer
Seminarier och föreläsningar, uppgifter samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga kursuppgifter, muntlig redovisning och en skriftlig hemtentamen.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN1 | Skriftlig tentamen: hemtentamen | 5 hp | U, G, VG |
MRE1 | Muntlig redovisning | 2.5 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig redovisning | 2.5 hp | U, G |
SRE2 | Skriftlig redovisning | 2.5 hp | U, G |
SRE3 | Skriftlig redovisning | 2.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.