Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Utveckling och lärande, 8.5 hp
Educational Sciences 2, Development and Learning, 8.5 credits
975G07
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Andrzej SzklarskiKursansvarig
Andrzej SzklarskiStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallHuvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
områdesbehörighet 6c, eller motsvarande..
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- särskilja olika teoretiska perspektiv på utveckling, lärande och motivation för lärande
- redogöra för hur mångfalden bland elever påverkar undervisningens villkor
- redogöra för hur teorier och begrepp inom den pedagogiska psykologin kan användas som ett professionellt verktyg för att stödja elevers lärande i undervisningspraktiken
- diskutera innehållet i ett urval av internationella vetenskapliga texter inom pedagogisk psykologi
Kursinnehåll
I kursen behandlas ungdomars och vuxnas utveckling, lärande och motivation med fokus på grundläggande teorier, begrepp och metoder inom den pedagogiska psykologin. Frågor om lärande i relation till sociala och kulturella faktorer belyses. Dessutom relateras begreppen utveckling och lärande till undervisning. Olika undervisningsmetoder belyses eller används i kursen, exempelvis estetiska metoder, utomhuspedagogik och digitala medier.
Kursen består av följande moment: (a) Introduktion till pedagogisk psykologi, dess huvudområden, historia och forskningsmetoder, (b) Behavioristiska, konstruktivistiska, sociokulturella, kognitiva och socialkognitiva synsätt på lärande, (c) Elevers kognitiva, sociala och emotionella utveckling med tyngdpunkt på den sena tonårstidens speciella utvecklingsmässiga förutsättningar, (d) Undervisningssituationen och lärande avseende social bakgrund, genus och etnicitet, (e) Motivation i relation till lärande och undervisning i gymnasieskolan.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier liksom i form av självständigt arbete och arbete i grupp.
Examination
Kursen examineras genom individuell salstentamen och genom skriftlig gruppuppgift.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN2 | Skriftlig tentamen: salstentamen | 7.5 hp | U, G, VG |
SRE1 | Skriftlig gruppuppgift | 1 hp | U, G |
OBL1 | Obligatoriskt moment, seminarier | 0 hp | D |
Böcker
Utdrag ur böcker (ett kapitel)
Ahl, H. (2004) Motivation och vuxnas lärande: En kunskapsöversikt och problematisering. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. (kap. 4)
(tillgängligt:)
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:211500/FULLTEXT01.pdf
Utdrag ur böcker (ett kapitel)
Szczepanski, A. (2007). Uterummet - ett mäktigt klassrum med många lärmiljöer. I L-O. Dahlgren, S. Sjölander, J.P. Strid & A. Szczepanski (Red.), Utomhuspedagogik som kunskapskälla [s. 9-25]. Lund: Studentlitteratur.
(tillgängligt: Lisam)
Woolfolk, A. & Karlberg, M. (2015). Pedagogisk Psykologi. London: Pearson. ISBN: 9780273761860
(Huvudbok)
Artiklar
89, 767-786. DOI:10.1111/bjep.12256
International Journal of Progressive Education, 15(4), 187-199
60, 1-17.
Övrigt
Litteraturlista är preliminär
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
ExaminationUK2HT20 | ExaminationUK2HT20.pdf | |
TentaminaTidUK2HT20 | TentaminaTidUK2HT20.pdf |