Utbildningsvetenskaplig kärna 2, Verksamhetsförlagd utbildning, 1.5 hp
Educational Sciences, Teaching Practice, 1.5 credits
975GV7
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Andrzej SzklarskiKursansvarig
Andrzej SzklarskiStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång biologi, 300 hp (Ingång biologi) | 1 (HT 2019) | 201937-201943 | Svenska | Linköping, Valla | |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång engelska, 300 hp (Ingång engelska) | 1 (HT 2019) | 201937-201943 | Svenska | Linköping, Valla | |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång historia, 300 hp (Ingång historia) | 1 (HT 2019) | 201937-201943 | Svenska | Linköping, Valla | |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång samhällskunskap, 330 hp (Ingång samhällskunskap) | 1 (HT 2019) | 201937-201943 | Svenska | Linköping, Valla | |
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång svenska, 330 hp (Ingång svenska) | 1 (HT 2019) | 201937-201943 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
områdesbehörighet 6c
samt
godkända kurser Allmändidaktik, 5 hp, eller motsvarande..
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- visa förmåga att leda enskilda moment i den pedagogiska verksamheten
- visa förmåga att iaktta och följa upp handledarens strategier för att motivera elever
- visa förmåga att agera ansvarsfullt i skolmiljön
- visa förmåga att etablera kontakt med eleverna
Kursinnehåll
Kursen introducerar och orienterar studenten till skolmiljön, skolans uppdrag och funktionssätt samt lärarprofession. Studenten övar sin förmåga att etablera kontakt och kommunicera med elever. Studenten övar sin förmåga att leda enskilda moment i den pedagogiska verksamheten samt sin förmåga att iaktta och följa upp handledarens strategier för att motivera elever.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Examination sker genom uppvisande av de förmågor som specificeras i kursens mål, vilka bekräftas genom det bedömningsformulär som fylls i av handledare under VFU-veckan.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TLF1 | Tillämpade lärarförmågor | 1.5 hp | U, G |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.