Masteruppsats i pedagogik med inriktning mot yrkesutbildning, 30 hp
Thesis, Master, Vocational Education, 30 credits
976A05
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursKursansvarig
Åsa MårtenssonStudierektor eller motsvarande
Martin LundbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7MYR | Masterprogram i pedagogik för yrkeslärare | 7 (HT 2025) | 202534-202623 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
PedagogikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A2EKursen ges för
- Masterprogram i pedagogik för yrkeslärare
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- genomföra ett självständigt vetenskapligt arbete med forskningskaraktär inom ämnesområdet
- självständigt och kretativt skapa ett vetenskapligt syfte och frågeställning inom ämnesområdet
- presentera, diskutera och värdera nationell och internationell forskning i relation till det valda syftet
- välja och argumentera för val av vetenskaplig teori och metod
- genomföra datainsamling och bearbeta, tolka och anlaysera insamlad data med stöd av vetenskaplig metod och teori för att bidra till kunskapsproduktion inom valt område
- beskriva och kritiskt reflektera över genomförandet av forskningsprocessens delar
- beakta och tillämpa forskningsetiska priciper inom valt område
- självständigt rapportera den egna undersökningen och dess resultat i ett skrivet arbete som uppfyller vetenskapliga krav på språk och formalia
- identifiera behov av vidare forskning inom arbetetes ämnesområde
- självständigt presentera och försvara arbetet i ett internationellt sammanhang
- kritiskt och konstruktivt granska ett annat arbete
- genomföra arbetet inom givna tidsramar.
Kursinnehåll
Innehållet i kursen utgörs av kunskapsfördjupning och kunskapsproduktion inom det för uppsatsarbetet valda ämnesområdet. I kursen ingår att samla in, analysera och beskriva kvalificerad kunskap med vetenskapsteoretiska utgångspunkter och perspektiv i pedagogisk forskning. Det valda ämnet för uppsatsen ska vara relevant i förhållande till examensämnet yrkesutbildning i vid tolkning. I kursen ingår att självständigt planera, genomföra och presentera ett längre vetenskapligt arbete där alla nödvändiga delar finns med och bildar en konsistent helhet. Den vetenskapliga skrivprocessen samt granskning och analys av vetenskaplig text praktiseras. I kursen ingår att läsa, kritiskt granska och på ett konstruktivt sätt diskutera andra studenters arbeten. Kursens innehåll är såväl forsknings- som yrkesrelevant.
Undervisnings- och arbetsformer
Uppsatsarbetet innebär att genomföra och redovisa ett individuellt arbete. Handledning sker individuellt eller i grupp. Föreläsningar och seminarier förekommer.
Examination
Uppsatsen redovisas vid ett seminarium med opposition. Vidare ska den studerande opponera på en annan uppsats och aktivt delta i ytterligare uppsatsseminarier.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPPS | Uppsats | 30 hp | U, G, VG |
RESP | Respondentskap | 0 hp | U, G |
OPPO | Opponentskap | 0 hp | U, G |
OBL1 | Obligatoriskt moment, deltagit i seminarium | 0 hp | D |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.