Den egna yrkeskunskapen och lärande i yrkesämne, 7.5 hp

Professional Knowledge and Learning in Vocational subject, 7.5 credits

976G01

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1YRK Yrkeslärarprogrammet 1 (HT 2012) Svenska O

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kursen ges för

  • Yrkeslärarprogrammet

Förkunskapskrav

Särskild behörighet enligt Högskoleverkets föreskrift HSVFS 2011:7

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

- identifiera det egna yrkesområdet i ett nationellt och internationellt perspektiv
- beskriva den egna yrkesidentiteten i relation till grundläggande teori om yrkeskunskap och lärande
- redogöra för hur den egna yrkeskunskapen relaterar till yrkesutbildningens yrkesämne
- skilja mellan vetenskaplig kunskap och allmänt tyckande
- använda grundläggande referensteknik
- skriftligt formulera en sammanhängande text

Kursinnehåll

Kursen är inledningen på utbildningen till yrkeslärare varför den innebär en introduktion till utbildningen samt lärande i skola och arbetsliv. Centralt för kursen är att lyfta fram betydelsen av, och medvetenhet om, egen yrkesidentitet och yrkeskunnandet för lärare i yrkesämnen samt hur den egna yrkeskunskapen relaterar till yrkesutbildningens yrkesämne. Detta sker genom att reflektera över och i fältuppgifter studera eget yrkesområde med stöd av grundläggande teorier och begrepp rörande yrkesidentitet, kunskap, och yrkeslärande. Inom kursen diskuteras även det egna yrkesområdet i ett nationellt och internationellt perspektiv samt nödvändigheten för en lärare i yrkesämnen att behålla, men också utveckla den egna yrkesidentiteten och yrkeskunskapen.

Kursen orienterar om grundläggande kunskaper i vetenskapsteori och den studerande tränas i att skilja mellan vetenskaplig kunskap och allmänt tyckande samt författa en enkel, men sammanhängande text med referens till olika källor. I kursen tränas också informationssökning på bibliotek och via internet.

Undervisnings- och arbetsformer

Utbildningen organiseras dels i form av nätbaserade studier, dels som campusförlagd utbildning. I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbete och självständiga studier. Kursuppgifter som relateras till litteraturstudier, används som lärstöd för den studerande.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen.

Provkod: STN1 Skriftlig tentamen: hemtentamen 7,5 hp, U-VG

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
STN1 Skriftlig tentamen: hemtentamen 7.5 hp U, G, VG
Andersson, P. & Fejes, A. (2010) Kunskapers värde – validering i teori och praktik Lund: Studentlitteratur. (kapitel 3) Bohlin, H. (2009). Tyst kunskap ett mångtydigt begrepp. i: Bornemark, J. & Svenaeus, F. (red.) Vad är praktisk kunskap? Huddinge: Södertörn Studies In Practial Knowledge. Demker, M. (2001) Högskolemässighet: två sidor av samma mynt. i: Ribban på rätt nivå – sju inlägg om högskolemässighet. Stockholm: Högskoleverket. Elmholdt, C. och Winsløv, J-H. (2000) Från lärling till smed. i: Nielsen, K & Kvale, S. (2000) Mästarlära. Lärande som social praxis. Lund: Studentlitteratur. Höghielm, R. (2009). Yrkesutbildning mellan två kulturer. i: Hansson, T (2009) Didaktik för yrkeslärare. Lund: Studentlitteratur. Josefson, I. (2001) Teori och praktik – hur skapas ett möte mellan olika kunskapsformer. i: Ribban på rätt nivå – sju inlägg om högskolemässighet. Stockholm: Högskoleverket. Molander, B. (2009) Kunskap finns endast i form av kunniga människor. I: Hansson, T (2009) Didaktik för yrkeslärare. Lund: Studentlitteratur. Rolf, B. (2009) Teori, praktik och forskningsbaserad kunskapsteori. i: Hansson, T (2009) Didaktik för yrkeslärare. Lund: Studentlitteratur. Säljö, R. (2010) Den lärande människan – teoretiska traditioner. Liberg, C., U P Lundgren och R. Säljö (red) Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare. Stockholm: Natur och kultur. Winbladh A & Bengtsson, C. (2003) Vem väver kejsarens nya kläder? En antologi om det praktiska lärandets konst. Stockholm: Stockholms Hantverksförening. http://www.hantverksakademin.se/handledare.aspx – klicka på bilden i högerspalten). Strömquist, Siv (2010) Skrivboken. skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. Malmö: Gleerups. Østerlund, C. (2000) Säljarlärlingar i rörelse. I: Nielsen, K & Kvale, S. (2000) Mästarlära. Lärande som social praxis. Lund: Studentlitteratur.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.