Perspektiv på skola, utbildningens styrning och organisation, 7.5 hp

Perspectives on school, education governance and organization, 7.5 credits

976G02

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1YRK Yrkeslärarprogrammet 1 (HT 2012) Svenska Linköping O

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kursen ges för

  • Yrkeslärarprogrammet

Förkunskapskrav

Genomgången Den egna yrkeskunskapen och lärande i yrkesämne, 7, 5 hp eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- beskriva och kritiskt granska det svenska skolsystemets utveckling, organisation, styrning och samhälleliga uppdrag generellt och yrkesutbildningarnas plats i detta.
- analysera, tolka och använda styrdokumenten som grund för undervisningens planering och genomförande
- kritiskt granska skolans styrdokument avseende värdegrund, mänskliga rättigheter, demokratiska värderingar samt syn på kunskap och lärande, allmänt och i det egna yrkesämnet
- ge exempel på ramfaktorer och relatera dessa till begreppet frirum
- tillämpa dokumentanalys som metod

Kursinnehåll

I kursen behandlas skolans styrning och organisation. Det svenska skolsystemets utveckling och uppbyggnad samt skolan som organisation och som institution problematiseras. Yrkesutbildningarnas utveckling och funktion i samhället diskuteras samt relateras till skolsystemet som helhet.

En modell för analys av styrdokumenten presenteras och tillämpas varvid särskilt fokus läggs dels på värdegrund, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar dels på kunskapsformer och lärande i eget yrkesområde. Yrkesutbildningarnas samverkan med branscherna uppmärksammas. Analysen relateras till undervisningens centrala didaktiska frågor och diskuteras i relation till den egna lärarrollen. Yrkesämnets innehållsfråga diskuteras ur ett historiskt perspektiv och eventuella yrkestraditioners inverkan uppmärksammas. Begreppet frirum diskuteras i förhållande till styrdokumenten, skolkulturen och övriga ramfaktorer.

Undervisnings- och arbetsformer

Utbildningen organiseras som distansutbildning som innebär seminarieverksamhet och föreläsningar på universitetet och litteraturstudier på egen hand med stöd av kursuppgifter och nätbaserade gruppuppgifter.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen.

Provkod: STN1 Skriftlig tentamen: hemtentamen 7,5 hp

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Obligatorisk litteratur Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (2010) Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. Stockholm: Natur & Kultur. Kap 1-4, 15-18 Olofsson, Jonas (2010) Krisen i skolan. Utbildning i politiken och i praktiken. Umeå: Boréa Orlenius, Kennert (2010) Värdegrunden – finns den? 2. uppl. Stockholm: Liber Styrdokument för gymnasieskolan både för ungdoms- och vuxenutbildning. Hämtas från Skolverkets hemsida (http://www.skolverket.se). Artikel om analys av styrdokument Referenslitteratur Berg, Gunnar (2003) Att förstå skolan. En teori om skolan som institution och skolor som organisationer. Lund: Studentlitteratur. Framför allt kap. 6: Dokumentanalys

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.