Bedömning och betygssättning, 7.5 hp
Pedagogy for Vocational Education and Training (VET) and Learning in Vocational Subjects, part I, 7.5 credits
976G05
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1YRK | Yrkeslärarprogrammet | 4 (VT 2017) | 201704-201713 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Yrkeslärarprogrammet
Förkunskapskrav
Genomgångna kurser Den egna yrkeskunskapen och lärande i yrkesämne, 7,5 hp, Perspektiv på skola. utbildningens styrning och organisation, 7,5 hp, Yrkesdidaktik och lärande i yrkesämne del 1, 15 hp, Verksamhetsförlagd utbildning 1, 7,5 hp, Yrkesdidaktik och lärande i yrkesämne del II, 7,5 hp, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för de nationella riktlinjer som finns för lärares arbete med kunskapsbedömning
- behärska centrala begrepp som rör kunskapsmätning och -bedömning
- använda bedömningsteoretiska begrepp och modeller för att analysera hur undervisning, bedömning och elevers lärande samspelar
- diskutera principer för validering av kunskap och kompetens
- konstruera examination som relaterar till eget yrkesämne och föra kritiska resonemang kring val av olika metoder för att uppnå rättvis och likvärdig bedömning och betygsättning
- beskriva hur styrdokument och pedagogisk dokumentation kan användas för återkoppling av bedömningar till elever och vårdnadshavare
- diskutera etiska aspekter i samband lärares arbete med bedömning och betygsättning
Kursinnehåll
Kursen behandlar lärares formella bedömningsuppdrag, så som det formuleras i aktuella styrdokument, och vad det uppdraget innebär i yrkesutbildningspraktiken samt i relation till olika branschers bedömningssystem. Studenten utvecklar kunskap i grundläggande teorier om mätning och kunskapsbedömning. Här innefattas såväl kvantitativa som kvalitativa metoder för mätningar och bedömningar. I kursen får studenten problematisera kunskapsbedömningens olika funktioner och dess betydelse för undervisning och lärande. Formativa och summativa bedömningars betydelse för elevers kunskapsutveckling behandlas. I kursen studeras även bedömningar med olika syften, insamling och värdering av varierande bedömningsunderlag samt validering av kunskap och kompetens. Studenten diskuterar samverkan mellan betygsättande yrkeslärare och handledare i arbetsplatsförlagt lärande och arbetsplatsförlagd validering. Studenten konstruerar olika typer av examinationer. Återkoppling, bedömning och betygsättning som redskap för lärande problematiseras. I kursen behandlas utvecklingssamtal ur lärar-, elev- och vårdnadshavarperspektiv. Studenten diskuterar och problematiserar etiska aspekter såsom rättvis bedömning och påverkan i samband med betygsättning.
Undervisnings- och arbetsformer
Utbildningen organiseras dels i form av nätbaserade studier, dels som campusförlagd utbildning. Utbildningen genomförs således som halvfartstudier. I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbete och självständiga studier. Fältuppgift används som stöd för lärande för den studerande.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig tentamen och redovisning.
Provkoder: STN1 Skriftlig tentamen: salstentamen 1,5 hp, U-G
SRE1 Skriftlig redovisning, 6 hp U-VG
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.