Sociala relationer, lärarens ledarskap och konflikthantering, 7.5 hp

Social Relations, Classroom Management and Conflict Management, 7.5 credits

976G06

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Studierektor eller motsvarande

Ingrid Olsson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1YRK Yrkeslärarprogrammet 5 (HT 2014) Svenska O

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Yrkeslärarprogrammet

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser Den egna yrkeskunskapen och lärande i yrkesämne, 7,5 hp, Perspektiv på skola. utbildningens styrning och organisation, 7,5 hp, Yrkesdidaktik och lärande i yrkesämne del 1, 15 hp, eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

• diskutera sociala relationer i undervisningssituationer med hjälp av vetenskapliga begrepp
• resonera kring lärares ledarskap med hjälp av teoretiska begrepp och modeller
• relatera teorier och begrepp om grupprocesser som arbetsform i undervisning respektive som arbetsform i läraryrket
• reflektera kring mobbning, konflikter och konflikthantering i undervisningssituationer med hjälp av vetenskaplig kunskap om konflikter

Kursinnehåll

I kursen studeras fenomen som sociala relationer, grupper och grupprocesser, konflikter, konflikthantering i undervisningssituationer. Den studerande ska under kursen bekanta sig med teorier kring lärares ledarskap. Studenten skapar sig även en förståelse av konflikter i undervisningssammanhang och utvecklar modeller för att hindra och avstyra konflikter och mobbning.

Undervisnings- och arbetsformer

Utbildningen organiseras dels i form av nätbaserade studier, dels som campusförlagd utbildning. I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier seminarier, grupparbete och självständiga studier. Kursuppgifter i form av fältuppgifter som relateras till litteraturstudier, används som lärstöd för den studerande.

Examination

Kursen examineras genom en skriftlig essä.
Provkod: Ess 1 Essä, skriftlig redovisning 7,5 hp, U-VG


Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
ESS 1 Essä, skriftlig redovisning 0 hp
Ambjörnsson, F. (2004). I en klass för sig: Genus, klass och sexualitet bland
gymnasietjejer. Stockholm: Ordfront. (200 s) [dr.avhandling] kap 2 – 7.
Eller Nyström, A-S. (2012). Att synas och lära utan att synas lära: En studie om
underprestation och privilegierade unga mäns identitetsförhandlingar i gymnasieskolan. Uppsala: Uppsala universitet. ) (150 s) [dr.avhandling] kap 5 – 8. 
 Aspelin, J. & Persson, S. (2011). Om relationell pedagogik. (1. uppl.) Malmö: Gleerup Forslund Frykedal, K., Hammar Chiriac, E. & Hempel, A. (2013). Handbok för grupparbete: att skapa fungerande grupparbeten i undervisning. (3., [vidareutvecklade och aktualiserade] uppl.) Lund: Studentlitteratur. Friberg, B. & Hakvoort, I. (red.) (2012). Konflikthantering i professionellt lärarskap. (2., [rev. och uppdaterade] uppl.) Malmö: Gleerups. Granström, K. (2007). Ledarskap i klassrummet. I K. Granström (red.), Forskning om
lärares arbete i klassrummet (13-32). Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. (20 s)
 Hugo, M. (2011). Från motstånd till framgång – att motivera när ingen motivation finns. 
Stockholm: Liber. (124 s)
 Högberg, R. (2011). Cheating as subversive and strategic resistance: vocational
students´ resistance and conformity towards academic subjects in a Swedish upper secondary school. Ethnography and Education, 6, 341-355. [14 s]
 Szklarski, A. (2007). Om konflikter och konstruktiv konflikthantering. I K. Granström
(red.), Forskning om lärares arbete i klassrummet (51-64). Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. (13 s)
 Thornberg, R. (2006). Det sociala livet i skolan: Socialpsykologi för lärare. Stockholm: 
Liber. (urval 200 s)
 Referenslitteratur:
 Ackerfors, M. (2009). Om essäer: En essäsamling av studenter vid Linköpings universitet. Nätverket för litteraturvetare. (150 s) Samuelsson, M. (2010). The Competent Youth´s exposure of teachers at YouTube.se. In E. Dunkels, G-M. Frånberg, & C. Hällgren (Ed.), Youth Culture and Net Culture: Online Social Practicies (243-255). Hersley: IGI Global. (12 s)
 Trondman, M. (1999). Från företräde till relationskapital – om den sköra auktoritetens
möjligheter. I M. Trondman, Kultursociologi i praktiken (428-441). Lund: Studentlitteratur. (14 s)

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.