Utveckling av yrkesutbildning och utvärdering, 7.5 hp

Development of Vocational Education and Training (VET) and Evaluation, 7.5 credits

976G07

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1YRK Yrkeslärarprogrammet 5 (HT 2016) Svenska O

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Yrkeslärarprogrammet

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser Den egna yrkeskunskapen och lärande i yrkesämne, 7,5 hp, Perspektiv på skola, utbildningens styrning och organisation, 7,5 hp, Yrkesdidaktik och lärande i yrkesämne, del 1, 15 hp, Yrkesdidaktik och lärande i yrkesämne, del 2 7,5 hp, Bedömnng och betygsättning 7,5 hp , Sociala relationer, lärarens ledarskap och konflikthantering 7,5 hp, VFU del 1 (7,5 hp) och 2 (7,5hp) eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande
- kunna diskutera och jämföra kvalitativa och kvantitativa utvärderingar inom skolans arbetsfält
- kunna med stöd av egna erfarenheter samt studier och teorier inom yrkeslärarprogrammet, föreslå och argumentera för och granskar ett utvecklingsprojekt inom den egna professionen
- reflektera över den egna professionsutvecklingen och relatera till det föreslagna utvecklingsprojektet
- kunna skilja mellan vetenskaplig och icke vetenskaplig kunskap
- kunna formulera en frågeställning användbar för en didaktisk undersökning inom yrkesutbildning

Kursinnehåll

I kursen behandlas teorier om utvärdering och aspekter som vetenskapliga frågeställningar, val av metod, etik, bedömningskriterier, resultat och skolans handlingsplaner. Detta får den studerande öva att tillämpa i en granskning av några utvärderingar med kvalitativa och kvantitativa inslag relevant för yrkesutbildning.
Den studerande ska utifrån ett relevant problem inom yrkesutbildning utarbeta ett PM där hen föreslår och argumenterar för ett utvecklingsprojekt med stöd av egna erfarenheter och studier inom yrkeslärarprogrammet. I detta utvecklingsarbete inkluderar studenten tre nivåer: 1)den egna utvecklingen och elevers utveckling, 2) den kollegiala utvecklingen och 3) den egna skolans utveckling. Studenten kommer också att få ta del av och diskutera olika utvecklingsprojekt, t ex hur man kan organisera för internationella samarbeten inom yrkesämnet.

Undervisnings- och arbetsformer

Utbildningen organiseras dels i form av nätbaserade studier, dels som campusförlagd utbildning. Utbildningen genomförs således som halvfartstudier. I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbete och individuella studier. Kursuppgifter används som stöd för lärande och underlag för examinering.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig och muntlig redovisning.

Provkoder:
STN3, Skriftlig tentamen, hemtentamen utvärdering, 2 hp U-VG
STN4, Skriftlig tentamen, hemtentamen utveckling, 5,0 hp U-VG
SRE1, Skriftlig och muntlig granskning av en annan students utvecklingsarbete, 0,5 hp U-G

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
STN2 Skriftlig tentamen, hemtentamen 5.5 hp U, G, VG
STN1 Skriftlig tentamen, hemtentamen 2 hp U, G, VG
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.