Verksamhetsförlagd utbildning del III, 15 hp
Teaching practice, part III, 15 credits
976G10
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Eva-Marie HarlinStudierektor eller motsvarande
Per AnderssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1YRK | Yrkeslärarprogrammet | 6 (VT 2015) | Svenska | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Yrkeslärarprogrammet
Förkunskapskrav
Genomgångna kurser Den egna yrkeskunskapen och lärande i yrkesämne, 7,5 hp, Perspektiv på skola, utbildningens styrning och organisation, 7,5 hp, Yrkesdidaktik och lärande i yrkesämne del 1 15 hp, Yrkesdidaktik och lärande i yrkesämne del 2, 7,5 hp, Bedömning och betygsättning 7,5 hp, Sociala relationer, lärares ledarskap och konflikthantering 7, 5hp, Verksamhetsförlagd utbildning del I 7,5 hp, Verksamhetsförlagd utbildning del II 7,5 hp eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
– ta ett helhetsansvar för att planering av undervisning under en längre tid med beaktande av didaktiska teorier och styrdokument samt elevernas olika förutsättningar och behov
– ta ett helhetsansvar för att genomföra och utvärdera egen undervisning under en längre tid med beaktande av didaktiska teorier och styrdokument samt elevernas olika förutsättningar och behov
-visa förmågan att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov i undervisningen
-förmedla och förankra skolans värdegrund i undervisningen
-förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever
-visa förmåga att använda digitala verktyg och medier i undervisningen
-ta fram relevanta instrument för kunskapsbedömning inom det aktuella ämnet och använda dessa
-återkoppla och kommunicera kunskapsbedömning gentemot elever och vårdnadshavare
-samverka på ett konstruktivt sätt med skolans olika aktörer och ta egna initiativ kring de olika arbetsuppgifterna som ingår i lärararbetet
-visa förmåga att utifrån självreflektion och andras synpunkter utvecklas i yrkesrollen och anta nya utmaningar
-identifiera behov av komptensutveckling inom yrkesämnet och det pedagogiska arbetet
Kursinnehåll
Kursen är verksamhetsförlagd och består av praktisk tillämpning av olika lärarförmågor. Den studerande ska tränas i att ta ansvar för planering och organisering av elevernas lärande under en längre tid. Centralt i kursen är hur man kan planera och organisera undervisning utifrån elevers olika förutsättningar och behov. I den praktiska tillämpningen ingår att studenten ska identifiera och i samverkan med andra hantera socialpedagogiska behov i undervisning, förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever samt förmedla och förankra skolans värdegrund i undervisningen. Studenten ska ta fram relevanta instrument för kunskapsbedömning samt tränas i att återkoppla och kommunicera kunskapsbedömning gentemot elever och vårdnadshavare. Studenten ska även visa på exempel på hur man kan använda digitala verktyg och medier i undervisningen. Andra moment i kursen är att den studerande ska samverka med skolans olika aktörer och visa på initiativförmåga kring uppgifter som berör arbetsuppgifter i lärarlaget. Studenten ska även reflektera över sin professionsutveckling utifrån andras synpunkter och kunna identifiera framtida behov av kompetensutveckling.
Undervisnings- och arbetsformer
Verksamhetsförlagd utbildning, självständiga studier, nätbaserat diskussioner samt ett avslutande seminarium.
Examination
Kursen examineras genom uppvisande av tillämpade sociala och didaktiska lärarförmågor samt skriftlig och muntlig redovisning av portfolio. Examinationen av de tillämpade sociala lärarförmågorna begränsas till tre (3) tillfällen
Provkoder: TDLF1 Tillämpade didaktiska lärarförmågor, 9 hp, U - G
TSLF2 Tillämpade sociala lärarförmågor, 4 hp, U - G
POR1 Portfolio:skriftlig och muntlig redovisning, 2hp, U – G
Betygsskala
Tvågradig skala, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.