Verksamhetsförlagd utbildning del III, 15 hp
Teaching Practice, part III, 15 credits
976G16
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Ronny HögbergKursansvarig
Ronny HögbergStudierektor eller motsvarande
Sofia NyströmKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1YRK | Yrkeslärarprogrammet | 6 (VT 2022) | 202204-202223 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Yrkeslärarprogrammet
Förkunskapskrav
Särskild behörighet: kvalificerade och relevanta yrkeskunskaper i ett eller flera yrkesämnen samt Verksamhetsförlagd utbildning del I 7,5 hp, Verksamhetsförlagd utbildning del II 7,5 hp eller motsvarande samt kursen Yrkesdidaktik och lärande i yrkesämne del1 eller motsvarande samt kursen Yrkesdidaktik och lärande i yrkesämne del2 eller motsvarande samt kursen Bedömning och betygssättning eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- ta helhetsansvar för planering av undervisning i sitt yrkesämne/sina yrkesämnen under en längre tidsperiod med beaktande av styrdokument, didaktiska teorier, elevernas olika förutsättningar och behov samt digitala verktyg och medier
- ta helhetsansvar för genomförande av egen undervisning i sitt yrkesämne/sina yrkesämnen under en längre tidsperiod med beaktande av styrdokument, didaktiska teorier, elevernas olika förutsättningar och behov samt använda digitala verktyg och medier
- ta helhetsansvar för utvärdering av den egna planeringen och undervisningen i relation till mål och elevernas olika förutsättningar och behov
- ta helhetsansvar för identifiering och hantering av specialpedagogiska behov i undervisningen
- ta helhetsansvar för ledarskap i undervisning och problematisera det egna ledarskapet
- ta fram instrument för kunskapsbedömning och använda dessa inom det aktuella yrkesämnet/ämnen
- återkoppla och kommunicera kunskapsbedömning gentemot elever och vårdnadshavare
- samverka med skolans olika aktörer
- identifiera behov av kompetensutveckling och utveckla den egna yrkesrollen
- identifiera behov av skolutveckling inom det pedagogiska arbetet i skolan
Kursinnehåll
Kursen är verksamhetsförlagd och består av praktisk tillämpning av sociala och didaktiska lärarförmågor. De studerande tränas i att ta helhetsansvar för undervisningsplanering, genomförande och utvärdering av elevernas lärande under en längre tidsperiod. I planering och undervisning övas förmågan att använda styrdokument och ta hänsyn till elevernas förutsättningar och behov. I den praktiska tillämpningen övas särskilt identifiering och hantering av socialpedagogiska behov i undervisning. De studerande övar i den pedagogiska praktiken i verksamheten hur diskriminering och annan kränkande behandling av elever kan förebyggas och motverkas. Vidare övar de studerande i planering och genomförande av undervisning hur skolans värdegrund kan förankras i praktiken. De studerande övar sig att ta fram relevanta instrument för kunskapsbedömning samt tränas de i att återkoppla och kommunicera kunskapsbedömning till elever och vårdnadshavare. De studerande ska även öva användningen av digitala verktyg och medier i undervisningen. Andra moment i kursen är att de studerande ska öva samverka med skolans olika aktörer och visa på initiativförmåga kring uppgifter som berör arbetsuppgifter i lärarlaget. De studerande ska även reflektera över sin professionsutveckling utifrån andras synpunkter och kunna identifiera framtida behov av kompetensutveckling och skolutveckling.
Undervisnings- och arbetsformer
Verksamhetsförlagd utbildning, självständiga studier, nätbaserat diskussioner samt ett avslutande seminarium.
Examination
Kursen examineras genom uppvisande av tillämpade sociala och didaktiska lärarförmågor samt skriftlig och muntlig redovisning av portfolio.
Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter en arbetsinsats motsvarande ca 40 timmar per vecka för en heltidsstuderande. Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
För alla kurser oavsett betygsskala gäller följande:
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
För kurser med tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid satstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TSLF | Tillämpade sociala lärarförmågor | 4 hp | U, G, VG |
TDLF | Tillämpade didaktiska lärarförmågor | 9 hp | U, G, VG |
POR1 | Portfolio: skiftlig och muntlig redovisning | 2 hp | U, G, VG |
Böcker
Finns att ladda ner från länken
https://webbutiken.spsm.se/genus-specialpedagokik-praktiknara-perspektiv/ ]
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.