Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp, 6 hp
Teaching Practice, 6 cr, 6 credits
97UA61
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Marcus SamuelssonKursansvarig
Marcus SamuelssonStudierektor eller motsvarande
Åsa JärnvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Helfart, Dagtid) | HT 2025 | 202547-202550 | Engelska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
AXXFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- ta ansvar för att planera och leda undervisning grundad, baserad på forskning och erfarenhet, i enlighet med centrala riktlinjer och läroplaner
- använda och reflektera över olika metoder för att bedöma lärande
- strukturera och förmedla ämneskunskaper, utifrån elevers olika förkunskaper och förmågor
- visa ett professionellt förhållningssätt i samspelet med elever och personal
- visa en förmåga att utvecklas i yrket utifrån kritisk självreflektion
- använda och med ett kritiskt förhållningssätt relatera till olika typer av utbildningsmaterial, utifrån en medveten pedagogisk strategi.
Kursinnehåll
Kursen bygger på undervisningspraktik i skolan och består av tillämpning av olika pedagogiska förmågor. Studenten tränar på förmågan att planera, organisera och följa upp elevers lärande utifrån gällande riktlinjer och läroplaner. I detta ingår att anpassa undervisningen till elevernas olika förkunskaper och förmågor. Kärnelement i denna kurs är ledarskap, samarbete och olika typer av social interaktion, samt teoretisk förtrogenhet med ämnet och pedagogisk förtrogenhet. Ett annat kärnelement är förhållandet mellan sådan kunskap som är baserad på forskning och sådan kunskap som är baserad på erfarenhet. Eleven reflekterar över sin undervisning och utveckling mot att bli lärare.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av pedagogisk praktik och individuella studier.
Examination
Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter en arbetsinsats motsvarande ca 40 timmar per vecka för en heltidsstuderande. Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
För alla kurser oavsett betygsskala gäller följande:
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
För kurser med tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TSDF | Tillämpade sociala och didaktiska lärarförmågor | 6 hp | EC |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.