Engelska (91-105 hp), 15 hp
English (91-105 cr), 15 credits
9AEN73
Huvudområde
EngelskaUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Nigel John MuskKursansvarig
Nigel John MuskStudierektor eller motsvarande
Lars JämterudKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GEN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska | 9 (HT 2019) | 201934-201944 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
EngelskaUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
Förkunskapskrav
Godkända kurser Engelska (1-60 hp), 60 hp och godkända moment språkvetenskaplig och litteraturvetenskaplig teori och metod (OBL1, 1hp + OBL2, 1hp), projektarbete (Term Paper ESS1, 5 hp) samt Writers and Contexts (STN5, 5 hp) i Engelska (61-90 hp), eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- kritiskt jämföra olika litteraturteorier, perspektiv och forskningsresultat samt olika litteraturkritiska inriktningars praktiska tillämpning,
- kritiskt tillämpa olika litteraturteorier på studerade engelskspråkiga verk,
- planera en serie lektioner om litteratur på målspråket anpassad för gymnasieskolan,
- kritiskt diskutera och motivera planerad litteraturundervisning i gymnasieskolan med utgångspunkt i tillämpad litteraturteori och aktuell litteraturdidaktisk forskning,
- göra en analys av klassrumsinteraktion i gymnasieskolan med hjälp av multimodal samtalsanalys,
- självständigt formulera en relevant frågeställning samt utifrån den planera och utföra en avgränsad studie om någon aspekt av interaktionen i gymnasieskolans undervisning i målspråket,
- tillämpa forskningsetiska principer,
- genomföra en kritisk granskning av vetenskapliga studier, med avseende på både innehåll och form,
- planera en serie lektioner i uppgiftsbaserad grammatik på målspråket anpassad för gymnasieskolan,
- kritiskt diskutera och motivera planerad grammatikundervisning i gymnasieskolan med utgångspunkt i aktuell språkdidaktisk forskning och språkinlärningsforskning,
- skriva vetenskaplig text i enlighet med vedertagen språk- och litteraturvetenskaplig skrivtradition med avseende på struktur samt citat- och källhantering,
- använda ett för vetenskapliga texter korrekt, och till stilen lämpligt, språk.
Kursinnehåll
Critical Engagements
Fördjupade studier i engelsk litteratur samt litteraturvetenskaplig teori och metod. Under kursen diskuteras skönlitteratur på engelska från 1970-talet och framåt, i dialog med ett antal litteraturteoretiska och filosofiska perspektiv.
Litteraturdidaktik
Utifrån litteraturdidaktiska och litteraturteoriska perspektiv övar studenten på att planera en serie lektioner för gymnasieskolan som utgår från litteratur på engelska, franska, spanska eller tyska.
Klassrumsinteraktion i språkundervisningen
Studier i hur man analyserar samtal, interaktion och lärande i engelsk-, fransk-, spansk- eller tyskundervisningen, vilket mynnar ut i en avgränsad empirisk studie.
Task-Based Grammar
Fördjupade studier i pedagogisk grammatik i engelska, franska, spanska eller tyska med utgångspunkt i uppgiftsbaserat lärande och dess inlärningsteoretiska och språkdidaktiska ansatser.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier, workshops, lektioner, samt egna studier (individuellt och i grupp).
OBLIGATORISKT MOMENT: seminarier
Examination
Kursen examineras genom muntlig och skriftlig tentamen (individuellt och i grupp) samt muntlig och skriftlig redovisning (individuellt och i grupp).
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och kommunikationKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Seminarier i litteraturdidaktik | 0 hp | D |
OBL2 | Seminarier i Task-Based Grammar | 0 hp | D |
OBL3 | Seminarier i Klassrumsinteraktion | 0 hp | D |
OBL4 | Seminarier i Critical Engagements | 0 hp | D |
PRO1 | Projekt: Litteraturdidaktik | 2.5 hp | U, G, VG |
PRO2 | Projekt: Task-Based Grammar | 2.5 hp | U, G, VG |
PRO3 | Projekt: Klassrumsinteraktion | 3 hp | U, G, VG |
RAP1 | Rapport: The Language Classroom | 2 hp | U, G, VG |
STN1 | Skriftlig tentamen Hemtentamen: Transkription | 1 hp | U, G, VG |
STN2 | Skriftlig tentamen Hemtentamen: Critical Engagements | 4 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.