Historia (91-105 hp), 15 hp
History (91-105 cr), 15 credits
9AHI73
Huvudområde
HistoriaUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
David Ludvigsson, Maria BjörkmanKursansvarig
Maria BjörkmanStudierektor eller motsvarande
David LudvigssonKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång historia, 300 hp (Ingång historia) | 9 (HT 2021) | 202134-202143 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
HistoriaUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Förkunskapskrav
Kursen förutsätter kurser Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 7,5 hp, Utbildningsvetenskaplig kärna 2: verksamhetsförlagd utbildning, 1,5 hp, Kunskapsbedömning och betygssättning, 7,5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7,5 hp och 1-90 hp i ämnet historia, varav 1-60 hp med godkänt resultat, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- Analysera exempel på historiebruk
- Integrera och tillämpa förvärvade ämnesteoretiska och didaktiska kunskaper för att organisera lärande i historia i gymnasieskolan
- Använda och kritiskt förhålla sig till olika typer av historiska läromedel utifrån en medveten pedagogisk strategi
- Självständigt planera, genomföra, presentera, försvara och diskutera ett eget projektarbete och att aktivt delta i diskussion om andras arbeten
Kursinnehåll
I kursen fördjupas den studerandes kunskaper om och förmågan att i undervisningssammanhang i gymnasieskolan använda och reflektera över olika typer av material/källor för gestaltning och konkretisering av historiska händelser och processer.
Historiedidaktik och historiebruk
Momentet behandlar det nationella och internationella forskningsfältet inom historiedidaktik och historiebruk och hur detta påverkar valt projektarbete. Detta sker i form av en PM, som redovisas och diskuteras på ett seminarium.
Projektarbete
Momentet innebär att den studerande ska utforma ett projektarbete med relevans för kommande yrkesområde. Projektet redovisas och diskuteras på ett seminarium.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, handledning och litteraturstudier. Arbetet sker oftast i nära anslutning till institutioner som arkiv, bibliotek och muséer, men kan lika väl baseras på internet eller olika databaser.
Examination
Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning av PM och färdigt projektarbete. Såväl PM som färdigt projektarbete försvaras och diskuteras vid seminarier. Vid dessa seminarier förväntas alla kursdeltagare även ha synpunkter på andra studenters arbeten.
För att få väl godkänt i slutbetyg krävs väl godkänt på minst 50 % av de VG-grundade momenten.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
MTN1 | Muntlig tentamen av fördjupningsstudier | 7.5 hp | U, G, VG |
MTN2 | Muntlig tentamen av fördjupningsstudier | 7.5 hp | U, G, VG |
PRO1 | Skriftlig och muntlig redovisning (av projekt) | 11 hp | U, G, VG |
SRE1 | Skriftlig och muntlig redovisning (av pm) | 4 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Litteraturlista 9AHI73 och 9AHI59 | Litteraturlista 9AHI73 och 9AHI59.pdf |