Naturkunskap (91-97,5 hp), 7.5 hp
Natural science (91-97,5 hp), 7.5 credits
9ANK71
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GBI | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Biologi | 9 (HT 2016) | Svenska | Linköping | V | |
L1GEN | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska | 9 (HT 2016) | Svenska | Linköping | ||
L1GIM | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Internationell matematik | 9 (HT 2016) | Svenska | Linköping | ||
L1GMA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik | 9 (HT 2016) | Svenska | Linköping | ||
L1GSV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska | 9 (HT 2016) | Svenska | Linköping |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Biologi
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Engelska
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Internationell matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Matematik
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs genomgångna 1-90 hp i ämnet varav minst 60 hp med godkänt resultat, eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- visa fördjupade kunskaper i hur livsstil är kopplad till människans hälsa och samhällets sårbarhet med särskilt fokus på kost
- självständigt kunna använda naturvetenskaplig kunskap för att organisera lärande i naturkunskap i gymnasieskolan ur ett helhetsperspektiv
- producera och presentera en kritisk granskning genom att analysera internationell forskning inom ett område som sammanställs i ett mindre vetenskapligt arbete ur ett sårbarhets- och hållbarhetsperspektiv
Kursinnehåll
Kursen fördjupar kunskaper inom områdena energi, miljö och hälsa samt kopplingar mellan dessa. Studenten ska självständigt kunna använda tidigare förvärvade kunskaper i naturvetenskap och genom en enskild valfri fördjupning inordna dessa i sammanhang, naturgivna såväl som samhälleliga. Särskilt fokuseras frågan om människans matproduktion, från jordbruk, via förädling, transporter och konsumtion med kopplingar till livsstil och ohälsa med enorma samhällskostnader, som analyseras ur ett risk-, sårbarhets- och hållbarhetsperspektiv. Studenten väljer själv någon frågeställning med anknytning till dessa sammanhang och ska självständigt genomföra och presentera ett mindre vetenskapligt arbete ur ett kritiskt perspektiv. I detta arbete ska också ingå hur det fördjupade innehållet relaterar till planering av undervisning i gymnasieskolans naturvetenskapliga undervisning.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen bedrivs i form av föreläsningar, laborationer, projektarbete, seminarier och självständiga studier.
Examination
Genomförande av laborationer och fältarbete samt individuell och/eller parvis muntlig och skriftlig redovisning.
Provkoder:
LAB1: Laborationer och fältarbete, 2 hp (UG)
MRE1: Muntlig redovisning, 0,5 hp (UV)
SRE1: Skriftlig redovisning, 5 hp (UV)
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för TemaDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.