Svenska som andraspråk 31-45 hp, 15 hp
Swedish as a second language 31-45 cr, 15 credits
9ASA39
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Ioanna ZenglerKursansvarig
Ioanna ZenglerStudierektor eller motsvarande
Ioanna ZenglerKontaktinformation
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
AXXKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
Förkunskapskrav
Svenska som andraspråk (1-30 hp) med minst 15 godkända poäng inklusive godkänd Grammatik salstentamen 6 hp, samt alla tidigare VFU-kurser enligt studiegången godkända.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för teorier om andraspråksinlärning och flerspråkig utveckling
- diskutera såväl individuella faktorers som modersmålets roll vid andraspråksutveckling
- relatera inlärningsteorier till undervisning i det flerspråkiga klassrummet
- diskutera skillnader mellan första- och andraspråksutveckling samt mellan nyanländas och avancerade språkanvändares språkfärdighet
- redogöra för och diskutera litteracitet ur ett flerspråkighetsperspektiv
- diskutera faktorer, såsom läs- och skrivsvårigheter, som kan påverka litteracitetsutveckling på ett första- och andraspråk
- diskutera och problematisera litteracitetsutveckling hos andraspråksinlärare som inte har tidigare erfarenhet och kunskap i läsning och skrivande
- diskutera undervisningssituationer för litteracitetsutveckling i det flerspråkiga klassrummet.
Kursinnehåll
Kursen innehåller följande två delar, Andraspråksinlärning och flerspråkig utveckling samt Flerspråkig litteracitetsutveckling.
I den första delen studeras centrala teorier om andraspråkutveckling som relateras till undervisning i det flerspråkiga klassrummet. Skillnader mellan första- och andraspråksutveckling samt mellan nyanländas och avancerade språkanvändares språkfärdighet behandlas liksom påverkan av individuella faktorer. Lärares didaktiska överväganden samt modersmålets roll för andraspråkutvecklingen diskuteras.
Den andra delen tar upp flerspråkigas litteracitetsutveckling ur såväl individ-, utbildnings-, som samhällsperspektiv. Användning av litteracitet på första- och andraspråket diskuteras liksom eventuella hinder för utveckling av läs- och skrivförmågan. Lärares didaktiska överväganden diskuteras i relation till elevers tidigare kunskap och erfarenheter av litteracitet. Litteracitetsutvecklande undervisning av elever i olika åldrar med olika litteracitetsresurser problematiseras i relation till de krav som ställs på litteracitet i vårt samhälle.
Undervisnings- och arbetsformer
Förutom självständiga studier av kurslitteratur ingår skriftliga och muntliga uppgifter, obligatoriska seminarier, föreläsningar och gruppuppgifter.
Examination
Skriftliga redovisningar, muntlig redovisning, skriftliga salstentamina samt obligatoriska moment.
För Väl godkänt krävs Väl godkänt på samtliga VG-grundande moment.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGInstitution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Obligatoriskt moment | 0 hp | D |
OBL2 | Obligatoriskt moment | 0 hp | D |
SRE1 | Skriftlig redovisning | 2 hp | U, G |
SME1 | Muntlig och skriftlig redovisning | 2 hp | U, G |
STN1 | Skriftlig tentamen: salstentamen | 5.5 hp | U, G, VG |
STN2 | Skriftlig tentamen: salstentamen | 5.5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.