Samhällskunskap (91-105 hp), 15 hp
Social science (91-105 Credits), 15 credits
9ASH73
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Per-Olof HanssonKursansvarig
Per-Olof HanssonStudierektor eller motsvarande
Mariana S GustafssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång samhällskunskap, 330 hp (Ingång samhällskunskap) | 9 (HT 2020) | 202034-202043 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Förkunskapskrav
Kursen kräver genomgången Samhällskunskap (1-60 hp) varav 45 hp med godkänt resultat inklusive delkurserna Sociologi 1, samt Samhällskunskap 1 och 2, samt godkända kurser (UK 1-4); Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 7,5 hp, Utbildningsvetenskaplig kärna 2: verksamhetsförlagd utbildning, 1,5 hp, Kunskapsbedömning och betygssättning, 7,5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7,5 hp, Ledarskap och konflikthantering, 7,5 hp och Specialpedagogik, 7,5 hp samt godkänd VFU-kurser i samhällskunskap och i ämne 2, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande
- analysera och visa förståelse för aktuella förhållanden, innebörder och problem relaterade till välbefinnande och fattigdom inom grupperingar i olika samhällen
- analysera och visa förståelse för segregering, dess orsaker och effekter i relation till interkulturalitet, jämlikhet, mänskliga rättigheter, de globala målen och Agenda 2030
- problematisera mediernas och journalistikens funktioner och roller i det samtida samhället samt analysera medieinnehåll och medieprocesser
- diskutera och visa förmåga att tillämpa medie- och informationskunnighet och källkritik i relation till lärarrollen och elevers lärande
- diskutera kontroversiella frågor i undervisningen och visa förmåga att tillämpa undervisningsstrategier
- problematisera och självständigt visa förmåga att dokumentera och kommunicera formativ och summativ bedömning inom samhällskunskapsämnet till elever i grundskolan eller gymnasieskolan
Kursinnehåll
Aktuella omvärldsförhållanden diskuteras mot bakgrund av aktuella forsknings- och utredningsresultat. Särskild vikt läggs vid att fokusera på skiljelinjer och problem som är förknippade med välfärdssystemens modernisering och anpassning till politiska, ekonomiska och sociala förhållanden i det svenska samhället men även internationellt. Medielandskapets viktigaste aktörer, deras uppdrag och roller belyses. Såväl traditionella som sociala medier diskuteras i relation till teknik, ekonomi, politik, juridik/etik, och publik. Centrala begrepp såsom medie-och informationskunnighet, källkritik, påverkan och propaganda diskuteras i relation till skolkontext. Det ämnesdidaktiska perspektivet behandlar kontroversiella frågor och den ökade digitaliseringen i skolan inklusive användande av digitala verktyg för lärande. Vidare diskuteras bedömningsaspekter för elevers lärande i grund- och gymnasieskolan. En del av kursen genomförs med undersökningar och undervisning på en skola, eller i fältmiljö utomlands.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, projektarbete, fältstudier samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig och muntlig redovisning, enskilt eller i grupp, samt enskild skriftlig hemtentamen. Projektarbetet examineras genom presentation i seminarium samt opposition på ett annat projektarbete.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
MRE2 | Muntlig redovisning med skriftligt underlag: Ämnesdidaktik | 3 hp | U, G |
MRE1 | Muntlig redovisning med skriftligt underlag: Mediekunskap | 3 hp | U, G |
STN1 | Skriftlig tentamen: hemtentamen | 4 hp | U, G, VG |
PRO1 | Projektarbete som seminariebehandlas | 5 hp | U, G, VG |
Böcker
Hämtas från: http://www.nordicom.gu.se/en/publikationer/medie-och-informationskunnighet-mik-i-den-digitala-tidsaldern-en-demokratifraga
ISBN: 9789187957819
Hämtas från: http://nordicom.gu.se/sv/publikationer/yttrandefriheten-i-dagens-mediekultur
ISBN: 9144080735, 9789144080734
Sid 137-148
ISBN: 9789140684462
Alternativt en av följande:
Lundahl, C. (2014). Bedömning för lärande. Lund: Studentlitteratur.
Slemmen Wille, T. (2013). Bedömning för lärande i klassrummet. Malmö: Gleerups.
ISBN: 9789144101491
Alternativt en av följande:
Jönsson, A. (2013). Lärande bedömning. 3 uppl. Malmö: Gleerups.
Slemmen Wille, T. (2013). Bedömning för lärande i klassrummet. Malmö: Gleerups.
ISBN: 9789186203658
ISBN: 9789138327135
ISBN: 9789186529543
ISBN: 9789140681850
Alternativt en av följande:
Jönsson, A. (2013). Lärande bedömning. 3 uppl. Malmö: Gleerups.
Lundahl, C. (2014). Bedömning för lärande. Lund: Studentlitteratur
ISBN: 9789147113354
Övrigt
Europarådet. (2017). Hantera kontroversiella frågor. Utveckla strategier för att hantera spänningsfält och undervisningen om kontroversiella frågor i skolan. Hämtas från: https://rm.coe.int/hantera-kontroversiella-fragor-/16807bcc24
Gärdenfors, P. (2014). Hur skapar man förståelse i undervisningen? I Persson, A., & Johansson, R. (red). Vetenskapliga perspektiv på lärande, undervisning och utbildning i olika institutionella sammanhang – utbildningsvetenskaplig forskning vid Lunds universitet. Institutionen för utbildningsvetenskap, Lunds universitet. (s. 269-284).
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.