Samhällskunskap: Kurs- och metodutveckling (98-105,5 hp), 7.5 hp
Social Science: Development of Courses and Methods (98-105,5 cr), 7.5 credits
9ASH81
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Per-Olof HanssonKursansvarig
Per-Olof HanssonStudierektor eller motsvarande
Mariana S GustafssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GSA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap | 11 (HT 2019) | 201934-202003 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1GSV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska | 11 (HT 2019) | 201934-202003 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Samhällskunskap
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Svenska
Förkunskapskrav
Godkända kurser Samhällskunskap (1-90 hp), 90 hp Allmändidaktik, 5 hp, Utveckling och lärande, 7,5 hp, Utbildningsvetenskaplig kärna 2: verksamhetsförlagd utbildning, 1,5 hp, Kunskapsbedömning och betygssättning, 7,5 hp, Utbildningshistoria, skolans samhälleliga roll och värdegrund, 7,5 hp, Ledarskap och konflikthantering, 7,5 hp och Specialpedagogik, 7,5 hp samt godkänd VFU-kurs i ämne 2, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- ta ett helhetsansvar för planering, innehåll, metodik och utvärdering av en Samhällskunskapskurs i gymnasieskolan utifrån styrdokument, intersektionalitet, IKT, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling
- självständigt visa förmåga utifrån lärandeteorier samt egna reflektioner analysera en Samhällskunskapskurs i gymnasieskolan
- analysera metodik och modeller relevanta för ett ämnesinnehåll i Samhällskunskap utifrån lärandeteori, intersektionalitet, IKT, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling
- visa förmåga att utifrån forsknings- och erfarenhetsbaserad kunskap analysera metoder och modeller i Samhällskunskapsundervisningen för gymnasieskolan.
Kursinnehåll
Studenten planerar en hel kurs i Samhällskunskap och analyserar läromedel, teori, metodik, innehåll och utvärdering. Den studerande genomför granskning av metodik och modeller relevanta för Samhällskunskapsundervisningen i gymnasieskolan.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av handledning och självstudier.
Examination
Examinationen sker genom skriftlig redovisning.
PROVKODER:
SRE1 Skriftlig redovisning: rapport, 3 hp, U-VG
SRE2 Skriftlig redovisning: portfolio, 4.5 hp, U-VG
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE2 | Skriftlig redovisning: portfolio | 4.5 hp | U, G, VG |
SRE1 | Skriftlig redovisning: rapport | 3 hp | U, G, VG |
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.