Samhällskunskap: verksamhetsförlagd utbildning (76-82 hp), 6 hp
Social Science: Teaching Practice (76-82 hp), 6 credits
9ASHV9
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L17SA | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Samhällskunskap | 8 (VT 2017) | Svenska | Linköping, Valla | V | |
L17SV | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska | 8 (VT 2017) | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Samhällskunskap
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång Svenska
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs genomgångna 1-60 hp i ämnet Samhällskunskap varav 1-30 hp med godkänt resultat, eller motsvarande. Dessutom krävs godkänt resultat i UK 1-4 om 30 hp och VFU-kurser inom ämne 1 och 2, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- planera undervisning utifrån styrdokument, lärandeteorier och samhällsvetenskapliga modeller och metodik, elevernas förutsättningar samt IKT för en längre undervisningssekvens
- kritiskt granska och välja relevanta läromedel utifrån styrdokument, intersektionalitet, lärandeteorier och IKT
- genomföra en längre undervisningssekvens utifrån planeringen i relation till styrdokument, lärandeteorier och samhällsvetenskapliga modeller och metodik, elevernas förutsättningar samt IKT
- ta ett helhetsansvar för undervisning i samhällskunskap utifrån skolans värdegrund med fokus på hållbar utveckling
- dokumentera, kommunicera formativ och summativ bedömning av elevers kunskaper i samhällskunskap
- utvärdera den egna planeringen och genomförandet samt utfallet av elevers lärande
- analysera och reflektera över det egna pedagogiska ledarskapet utifrån forskningsbaserad- och erfarenhetsbaserad kunskap
- samverka med olika aktörer i den pedagogiska verksamheten intern och externt
Kursinnehåll
Den studerande genomför verksamhetsförlagd utbildning i samhällskunskap i årskurs 7-9 där olika tillämpade lärarförmågor praktiseras. Den studerande utvecklar sitt ledarskap och sin didaktiska förmåga genom att ta ett helhetsansvar för planering, genomförande och uppföljning av undervisning i samhällskunskap. I detta ingår att planera för, genomföra och dokumentera kunskapsbedömning. I den praktiska tillämpningen ingår också att anpassa undervisningen till elevers skilda förutsättningar. Den studerande använder digitala resurser i undervisningen.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisning sker i form av handledd verksamhetsförlagd utbildning.
Examination
Examination sker genom uppvisande av tillämpade sociala och didaktiska förmågor.
Examinationen av de tillämpade sociala och didaktiska lärarförmågorna begränsas till tre (3) tillfällen.
TDLF Tillämpande sociala och didaktiska lärarförmågor 4 hp U-VG
SRE1 Skriftlig redovisning: VFU-rapport, 2 hp U-VG
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.