Spanska (61-75 hp), 15 hp
Spanish (61-75 Credits), 15 credits
9ASP59
Huvudområde
SpanskaUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång engelska, 270 hp (Ingång engelska) | 7 (HT 2020) | 202034-202103 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång matematik, 270 hp (Ingång matematik) | 7 (HT 2020) | 202034-202103 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång svenska, 270 hp (Ingång svenska) | 7 (HT 2020) | 202034-202103 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång textilslöjd, 270 hp (Ingång textilslöjd) | 7 (HT 2020) | 202034-202103 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L1A79 | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, ingång trä- och metallslöjd, 270 hp (Ingång trä- och metallslöjd) | 7 (HT 2020) | 202034-202103 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
SpanskaUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
Förkunskapskrav
Godkända kurser Spanska (1-30 hp), 30 hp och minst 15 hp godkänt inklusive momenten litteratur och uppsats i Spanska (31-55 hp), 25 hp, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- uppvisa en allsidig färdighet i användningen av det spanska språket i tal och skrift med ett varierat ordförråd och en hög grad av korrekthet
- analysera spanskt språkbruk med hjälp av språkvetenskapliga metoder
- analysera spanskspråkig litteratur utifrån ett kritiskt vetenskapligt förhållningssätt
- problematisera förhållandet mellan språk och kultur i ett lärande- och undervisningsperspektiv utifrån ett kritiskt förhållningssätt till olika vetenskapliga teorier
Kursinnehåll
Kursen kan helt eller delvis vara förlagd till ett spanskt universitet. Kursen innehåller studier i spansk språkvetenskap, spanskspråkig litteratur och litteraturvetenskap, språk- och kulturstudier i ett lärandeperspektiv samt muntlig och skriftlig språkfärdighet.
Spansk språkvetenskap
Studier i spansk språkvetenskap med fokus på ett antal områden som väljs i samråd med examinator.
Spanskspråkig litteratur och litteraturvetenskap
Studier i spanskspråkig litteratur och litteraturvetenskap utifrån ett kritiskt vetenskapligt förhållningssätt.
Språk och kultur utifrån ett lärandeperspektiv
Didaktiska studier som belyser och problematiserar förhållandet mellan språk och kultur inom olika forskningsfält och deras tillämpning inom det pedagogiska området med fokus på språkundervisning
Muntlig och skriftlig språkfärdighet
Muntliga och skriftliga övningar i såväl informella som formella och akademiska sammanhang.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen kan helt eller delvis vara förlagd vid spanskspråkigt universitet. Arbetsformer är avhängiga den praxis som råder vid det utländska universitetet eller preciseras i studiehandledning.
Examination
Kursen examineras genom muntlig redovisning med skriftligt underlag. Examination sker individuellt.
Kursen ges sista gången vårterminen 2020. Utöver de tre ordinarie examinationstillfällena inom kursens ram erbjuds ytterligare tre ordinarie examinationstillfällen (se studiehandledning).
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
MRE3 | Muntlig redovisning med skriftligt underlag: språkvetenskap | 1.5 hp | U, G, VG |
MRE4 | Muntlig redovisning med skriftligt underlag: litteratur | 4.5 hp | U, G, VG |
STN2 | Skriftlig tentamen: salstentamen i litteratur | 3 hp | U, G, VG |
STN3 | Skriftlig tentamen: salstentamen i språkvetenskap | 6 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.