Svenska (91-105 hp), 15 hp
Swedish (91-105 cr), 15 credits
9ASV73
Huvudområde
Svenska språketUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Maritha JohanssonKursansvarig
Maritha JohanssonStudierektor eller motsvarande
Maritha JohanssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1AGY | Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång svenska, 330 hp (Ingång svenska) | 9 (HT 2025) | 202534-202543 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Svenska språketUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
AXXKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan
Förkunskapskrav
Svenska (1-90 hp) med minst 60 hp godkända
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- föra fördjupade resonemang om multimodal och socialsemiotisk teoribildning och dess användning inom svenskämnesdidaktisk forskning och undervisning
- analysera och problematisera olika former av populärkultur utifrån olika teoretiska perspektiv
- diskutera och problematisera begreppet populärkultur och dess relation till undervisning i svenskämnet
- reflektera över olika texttypers betydelse och plats i svenskämnet utifrån ett samtida och historiskt perspektiv
- kritiskt granska språk- och litteraturdidaktiska teorier i förhållande till svenskämnets praktik
- problematisera omsättningen av teori till praktik i relation till elevers lärande
- jämföra olika teorier och metoder för svenskämnesdidaktisk forskning i relation till språk- och litteraturvetenskap, språkvetenskaplig och litteraturvetenskaplig forskning.
Kursinnehåll
I del 1 analyseras texter av olika slag, företrädesvis från det populärkulturella området utifrån multimodala och socialsemiotiska perspektiv. Omsättning av teorier till praktik problematiseras, liksom olika texttypers plats i det moderna svenskämnet i relation till aktuell svenskämnesdidaktisk forskning .
I del 2 diskuteras och problematiseras synen på kunskap och lärande i ämnet svenska i relation till praktikens utmaningar utifrån aktuell språk- och litteraturdidaktisk forskning av relevans för svenskämnet. I denna del görs kopplingar mellan språk- och litteraturdidaktisk teoribildning och dess omsättning i praktiken.
I del 3 jämförs och granskas vedertagna analysmetoder och teorier för svenskämnesdidaktisk, språkvetenskaplig och litteraturvetenskaplig forskning. Formalia, språk och akribi för akademiska vetenskapliga sammanhang på avancerad nivå problematiseras, diskuteras och tillämpas.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, grupparbeten, fältstudier samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga hemtentamina samt muntlig och skriftlig redovisning.
För Väl godkänt på kursen krävs VG på samtliga VG-grundade poäng.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
STN4 | Skriftlig hemtentamen | 5 hp | U, G, VG |
SRE4 | Skriftlig redovisning | 3 hp | U, G, VG |
MRE4 | Muntlig redovisning | 2 hp | U, G |
STN5 | Skriftlig hemtentamen | 5 hp | U, G, VG |
Kompletterande litteratur
Böcker
Litteraturlista finns under Övriga dokument.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.