Trä- och metallslöjd (61-75 hp), 15 hp
Wood and Metal Craft Studies (61-75 Credits), 15 credits
9ATM59
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anders NarbrinkKursansvarig
Anders NarbrinkStudierektor eller motsvarande
Anders NarbrinkHuvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9
Förkunskapskrav
Kursen förutsätter Trä- och metallslöjd (1-60 hp), varav 45hp ska vara godkända, eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- självständigt tillämpa ett fördjupat kunnande i formgivning och hantverkstekniker inom trä- och metallslöjd,
- analysera och reflektera över arbetsprocesser i slöjd och dess fysiska resultat, utifrån olika kvalitetsaspekter,
- identifiera och använda relevanta begrepp vid argumentation om slöjd i olika former och samhällsperspektiv,
- analysera och diskutera idéutveckling och arbetsprocesser i ett ämnesdidaktiskt perspektiv
- identifiera, analysera och reflektera över lärprocesser i slöjd utifrån forsknings- och erfarenhetsbaserad kunskap,
- självständigt planera organisering av skolslöjdens ämnesinnehåll och arbetsformer,
- argumentera för val av ämnesinnehåll och arbetsformer i relation till styrdokument och elevers förutsättningar,
- självständigt formulera en ämnesdidaktisk frågeställning och genomföra ett utvecklingsarbete inom givna tidsramar
Kursinnehåll
Delkurs 1
Delkursen innehåller ett självständigt gestaltningsarbete med fokus på idéutveckling och hantverkstekniker inom trä och metall. Studenten väljer utgångspunkter för arbetet och formulerar ett individuellt syfte, vilket sedan utgör grund för reflektionen och analysen i slutet av kursen. Både de fysiska föremålen och arbetsprocesserna diskuteras utifrån kvalitets¬aspekter som exempelvis materialhantering, hållbar utveckling, praktiska/estetiska/symboliska funktioner, ergonomi, etc. I kursen bearbetas också begrepp som används i samhällsdebatter inom kulturområdet slöjd, hantverk, konsthantverk, design, m m. Studierna omfattar även ett slöjddidaktiskt perspektiv då erfarenheterna av det individuella fördjupningsarbetet analyseras och diskuteras i relation till lärande och undervisning i skolslöjden.
Delkurs 2
Delkursen har en övergripande inriktning mot teorier för lärande och undervisning ur ett slöjddidaktiskt perspektiv. Studierna innehåller självständigt praktiskt arbete i formgivning, slöjdens material och hantverkstekniker i syfte att analysera och diskutera lärprocesser i slöjd. I kursen ingår att långsiktigt planera för undervisning utifrån olika ramfaktorer och elevers olika förutsättningar. Vidare ingår att den studerande, i samråd med handledare, väljer ett område inom slöjddidaktik till en fördjupningsstudie.
Undervisnings- och arbetsformer
Handledning, individuellt och i grupp, föreläsningar och seminarier samt enskilt arbete.
OBLIGATORISKA MOMENT:
Seminarier
Examination
Kursen examineras dels genom muntlig och visuell redovisning och dels genom skriftliga inlämningsuppgifter. För VG på hel kurs krävs minst 8hp VG.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
PRE1 | Redovisning av praktiskt arbete och reflektioner om lärprocesser | 2 hp | U, G, VG |
PRE2 | Visuell och muntlig redovisning av praktiskt arbete och reflektioner | 5 hp | U, G, VG |
PRO1 | Redovisning av projekt didaktisk fördjupningsstudie | 3.5 hp | U, G, VG |
SEM1 | Muntlig redovisning av slöjdbegrepp i seminarium | 1 hp | U, G, VG |
SRE1 | Skriftlig redovisning av planering och organisation | 2 hp | U, G, VG |
SRE2 | Skriftlig redovisning av reflektioner i form av kursportfölj | 1.5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.