Biologi (61-75 hp), 15 hp

Biology (61-75), 15 credits

9BIA22

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Biologi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1GBI Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Biologi 6 (VT 2014) Svenska

Huvudområde

Biologi

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G2X

Kursen ges för

  • Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, ingång Biologi

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs genomgångna kurser enligt gällande studiegång och utbildningsplan varav UK 1-4 om 30 hp samt ingångsämne 1-30 hp med godkänt resultat, eller motsvarande. Dessutom krävs genomgångna 1-60 hp i ämnet Biologi varav 30 hp med godkänt resultat, eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande
- förklara evolutionära begrepp och processer
- kommunicera evolutionens mekanismer som naturligt
urval, drift, slump med flera
- förklara teorierna kring livets utveckling (makroevolutionen),
inklusive artbildningsprocesser och kladistik
- jämföra olika evolutionsteorier i ett samhällsperspektiv
- ge exempel mekanismerna bakom de större miljöproblemen, och känna till hur de interagerar med biologiska och samhälleliga faktorer
- vara förtrogen med diskussioner om hur miljöproblemen kan lösas och hur man skapar ett uthålligt samhälle såväl nationellt som internationellt
- förbereda och genomföra muntlig debatt om miljörelaterade frågor
- kommunicera kunskaper om biologins centrala roll i vår livsmiljö samt göra bedömningar av resursanvändning i relation till hållbar utveckling.
- utifrån vetenskapliga tidskrifter såväl nationella som internationelle utveckla kursmoment inom evolution anpassade till gymnasieskolans undervisning samt implementera och utvärdera dessa

Kursinnehåll

Kursen omfattar evolutionsmekanismer och mikroevolution: naturligt urval och adaptationer, slumpen och genetisk drift. I samband med makroevolution behandlas livets utveckling, massutdöenden, artbildningsprocesser och kladistik. Under kursen diskuteras också hur evolutionen förhåller sig till andra samhällsaspekter som religion och politik – bland annat diskuteras kreationism och biologism.
Diskussion om användning av viktiga naturresurser och vilka miljöproblem det ger upphov till. Miljöproblem som global uppvärmning, försurning, övergödning och minskning av biologisk mångfald diskuteras både i ett internationellt och nationellt perspektiv. Befolkningstillväxt och internationell resursfördelning berörs, liksom samhällets sätt att hantera miljöfrågor på ett politiskt/ideologiskt plan. Självständigt söka vetenskapliga arbeten för utveckling av kursmoment anpassade till verksamhetsområdet (gymnasieskola)

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, laborationer och studiebesök, samt litteraturstudier.

OBLIGATORISKT MOMENT
Studiebesök

Examination

Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen, muntlig och skriftlig redovisning samt projektarbete. För att få VG på hel kurs krävs VG på MRE1 och STN 1.

PROVKODER
MRE1 Muntlig redovisning inkl laboration Evolution 3 hp U-VG
SRE1 Skriftlig redovisning Evolution 1.5 hp U-G
STN1 Skriftlig tentamen: hemtentamen Evolution 3 hp U-VG
MRE2 Muntlig redovisning: seminarium Hållbar utveckling 3 hp U-G
OBL1 Obligatoriskt moment: studiebesök 0 hp Deltagit
PRO1 Projekt: muntlig redovisning Didaktik 1.5 hp U-G
SRE2 Skriftlig redovisning inlämningsuppgift Hållbar utveckling 3 hp U-G

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för fysik, kemi och biologi

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Freeman, S. & Herron, J.C. Evolutionary Analysis Withgott J & Brennan S : Environment; The science behind the stories Domin, D. S. (1999). A review of laboratory instruction styles. Journal of Chemical Education, 76. Johnstone, A. H. and Al-Shuaili, A. (2001). Learning in the laboratory; some thoughts from the literature. University Chemistry Education 5. H. Hult, CUL-rapport, 2000: Laborationen - myt och verklighet: en kunskapsöversikt över laborationer inom teknisk och naturvetenskaplig utbildning.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.