Skolans samhällsuppdrag och organisation - ämneslärare, 7.5 hp
School in Society; It´s Purpose, Organization and Governance - Secondary School Teacher, 7.5 credits
9FVG01
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Tobias JanssonKursansvarig
Tobias JanssonStudierektor eller motsvarande
Åsa JärnvallKontaktinformation
Maria Sommaralm, studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2023 | 202334-202343 | Svenska | Linköping, Valla |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- beskriva och diskutera det svenska skolsystemets utveckling i förhållande till skolans samhällsuppdrag
- beskriva skolsystemets organisation och styrning, allmänt och i det egna ämnet
- använda läroplansteoretiska begrepp i syfte att resonera kring skolsystemets organisation och styrning
- tillämpa textanalys för att granska skolans styrdokument avseende värdegrund, mänskliga rättigheter, demokratiska värderingar och hållbar utveckling
- resonera kring skolans värdegrund i relation till lärares arbete och elevers rättigheter i skolan
- uttrycka sig skriftligt på ett förståeligt sätt
Kursinnehåll
Kursen behandlar tre teman som är relaterade till skolans samhällsuppdrag, dess organisation och styrning. Kursens inledande tema är skolhistoria. Här beskriver och diskuterar studenten det svenska skolsystemets utveckling i förhållande till dess samhällsuppdrag då med fokus på hur skolans uppdrag varierar över tid. I temat som behandlar skolans styrning beskriver studenten både styrning av skolan ur ett allmänt perspektiv och styrning inom det egna ämnet. Studenten använder läroplansteoretiska begrepp i resonemang om skolans organisation och styrning. Kursens tredje tema tar upp skolans värdegrund och elevers rättigheter i skolan. Här tillämpar studenten textanalys för att granska skolans styrdokument avseende värdegrund, mänskliga rättigheter, demokratiska värderingar och hållbar utveckling. I tema tre resonerar dessutom studenten om skolans värdegrund i relation till lärares arbete och elevers rättigheter i skolan med bland annat utgångspunkt i Barnkonventionen. I kursens examinationer uttrycker sig studenten på ett förståeligt sätt.
Undervisnings- och arbetsformer
Utbildningen organiseras dels i form av nätbaserade studier, dels som campusförlagd utbildning. I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbete och självständiga studier. I kursen erbjuds också workshops i akademiskt skrivande.
Examination
Kursen examineras genom portfolio: skriftlig och muntlig redovisning och seminarium med skriftligt underlag.
För att få VG på hel kurs krävs VG på Portfolio: skriftlig och muntlig redovisning.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
MRE2 | Seminarium med skriftligt underlag, didaktik | 1 hp | U, G |
POR1 | Portfolio: skriftlig och muntlig redovisning | 6.5 hp | U, G, VG |
Böcker
https://fn.se/wp-content/uploads/2016/07/Allmanforklaringomdemanskligarattigheterna.pdf
ISBN: 9789144137438
Del av kapitel 1. Tillgänglig i kursrummet på Lisam.
ISBN: 9789147122462
ISBN: 9789144119960
Kapitel: Dahlstedt I M. & Fejes A. Komvux som marknad s. 71-93. Tillgänglig i Lisam.
https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a659412/155396377175/pdf2596.pdf
ISBN: 9789144005881
Avsnitt i bok (s. 307-314) Tillgänglig i kursrummet på Lisam.
ISBN: 9789144156637
Kapitel: Larsson, S. Kunskapsbehovet genom livet - om folkets lärande och vuxnas utbildning s. 663-688. Tillgänglig i kursrummet på Lisam.
ISBN: 9789127827974
Kapitel: Forsberg E. & Román H Styrningen av den obligatoriska skolan - mellan stabilitet och förändring. s. 645-670
Kapitel: Lundgren U.P. Den moderna skolan blir till - ett framtidsprojekt s. 69-95
Kapitel: Lundgren U.P. Det livslånga lärandet - att utbilda för ett kunskapssamhälle s. 125-168
Kapitel: Lundgren U.P. En utbildning för alla - skolan expanderar s. 97-123
Kapitel: Lundgren U.P. Skolans tidiga historia och utveckling - från arabisk skrivarskola till svensk folkskola s. 27-67
Kapitel: Nilsson A. Om utbildningsekonomi - det senmoderna utbildningssystemet s. 625-642
Kapitel: Scheutz S. Skolans lagar och förordningar - det legala ramverket s. 673-729
Kapitel: Säljö R. Framtidens skola och utbildning - en betydande del av våra liv s.203-220
https://lararesyrkesetikhome.files.wordpress.com/2023/01/larares_yrkesetik_fickfolder_2023-01.pdf
ISBN: 9789151102399
ISBN: 9789147020904
Rapport. Tillgänglig i kursrummet på Lisam.
Webbsidor
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.