Förskolans pedagogiska uppdrag i relation till barns livsvillkor, lek, utveckling och lärande, 15 hp
Preschool´s educational assignment in relation to children´s living conditions, play, development and learning, 15 credits
9FVG34
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Sofia RybergKursansvarig
Sofia RybergStudierektor eller motsvarande
Mats BrusmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2025 | 202533-202603 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för olika delar inom förskolepedagogik och förskolans pedagogiska uppdrag såsom lärande, omsorg, utveckling och undervisning
- redogöra för teorier och perspektiv kring barns utveckling
- redogöra för olika sätt att följa upp och analysera barns utveckling och lärande i relation till den pedagogiska verksamheten
- diskutera vilken betydelse olika synsätt på barn kan få för förskolans praktik
- redogöra för vilken betydelse sociala kategoriseringar kan ha på barns utveckling och livsvillkor
- söka och sammanställa vetenskapliga studier rörande lek och lärande i förskolan med utgångspunkt i ett barnperspektiv
- diskutera lekens möjligheter för att utforska omvärlden och att utveckla kompetenser.
Kursinnehåll
Kursen är indelad i två övergripande kunskapsområden i relation till förskolans pedagogiska uppdrag. I del ett behandlas barns utveckling och livsvillkor; i del två behandlas lek, utveckling och lärande.
Del ett fokuserar på teorier och begrepp om barns utveckling utifrån olika perspektiv vilka knyts till förskolepraktik. Frågor om sociala villkor behandlas relaterat till olika sociala kategorier. I detta kunskapsområde belyses delområden: a) förskolans innehåll med fokus på omsorg, fostran och lärande; b) barns utveckling och livsvillkor med fokus på genus i tid och rum; samt c) barndomssociologiska perspektiv på barn och barndom.
I del två ligger fokus på teorier om lek, socialisation och lärande inriktat på barns aktörskap och yngre barns lärande. I kursen behandlas lek både som aktiviteter med eget värde och som redskap för att möjliggöra lärande, utveckling och omsorg. I kursen behandlas vidare digitala mediers roll i och för barns lek och lärande. Lek som område behandlas också utifrån ett hållbarhetsperspektiv, framför allt de sociala och ekologiska aspekterna av hållbarhet.
Betydelsen av kategorier såsom ålder, genus, etnicitet och klass för barns lek och lärande diskuteras från såväl vuxenperspektiv som barns perspektiv. Kursens innehåll relateras till läroplanerna för förskola och förskoleklassen, till förskolans praktik samt förskolans pedagogiska och didaktiska uppdrag. I kursen behandlas också olika tillvägagångssätt för att få kunskap om barns erfarenheter, utveckling och lärande såsom olika former för uppföljning och analys av barns utveckling och lärande i relation till den pedagogiska verksamheten. Vidare behandlas i kursen vetenskapligt förhållningssätt – vad som kännetecknar vetenskapliga studier och perspektivtagande.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, grupparbete och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
MRE1 | Muntlig gruppredovisning | 2 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig redovisning | 4 hp | U, G |
SRE2 | Skriftlig redovisning | 5 hp | U, G, VG |
MRE2 | Muntlig redovisning | 1 hp | U, G |
SRE3 | Skriftlig redovisning | 3 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.