Specialisering Grundläggande färdigheter, Grundläggande färdigheter i matematik (16-30 hp), 15 hp, 15 hp
Specialisation Development of Basic Skills, Mathematics Education (16-30 hp), 15 credits
9GF362
Huvudområde
MatematikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 3 (VT 2017) | 201704-201723 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 4 (VT 2017) | 201704-201723 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
MatematikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Utländska lärares vidareutbildning, ULV
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet och särskild behörighet SvB/Sv 2B, EnB, ShA, MaA, samt genomgångna kurser inom Allmänt utbildningsområde motsvarande 60 hp och genomgångna kurser motsvarande 60 hp inom en inriktning (1−60hp), eller motsvarandeLärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
− redogöra för matematik som samhälleligt uppdrag inom förskola, förskoleklass och skola
− kartlägga, analysera och bedöma barns olika vägar att utveckla matematiskt kunnande
− analysera och problematisera olika didaktiska förhållningssätt till lärande och undervisning i matematik − planera, leda och utvärdera pedagogisk verksamhet i matematik utifrån lokala och centrala styrdokument
− kritiskt granska forskning inom grundläggande färdigheter i matematik
Kursinnehåll
Kursen behandlar matematik som samhälleligt uppdrag i förskola, förskoleklass och skola. Teorier kring barns begreppsutveckling och taluppfattning uppmärksammas. Lärande och undervisning i grundläggande matematik ges en central roll i kursen. Vidare behandlas barns olikheter och mångfaldsaspekter på lärande och undervisning i matematik, samt barn i behov av särskilt stöd. I kursen behandlas även teorier kring bedömning av barns kunnande i matematik. Den studerande övar sig dessutom i att planera, leda och utvärdera pedagogisk verksamhet i matematik.
Undervisnings- och arbetsformer
Till den studerandes insats hör läsning och reflektion över angiven litteratur. Verksamhetsförlagd utbildning och campusförlagda dagar ingår också. Distansdelarna genomförs via Lisam.
Examination
PROVKODER:
STN2 Skriftlig hemtentamen: Behandlar didaktik i matematik och teorier kring barns lärande i matematik 6 hp U-VG
SRE3 Skriftlig redovisning: VFU 2 hp U−G
SRE4 Skriftlig redovisning: Granskning av forskning 2 hp U−VG
SRE5 Skriftlig redovisning: Skriftlig bearbetning av teoretiska moment i kursen 3 hp U−G
MRE3 Muntlig redovisning: Muntlig redovisning av teoretiska moment i kursen 2 hp U−G
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE3 | Skriftlig redovisning VFU | 2 hp | U, G |
SRE2 | Skriftlig redovisning: Granskning av forskning | 1.5 hp | U, G, VG |
MRE2 | Muntlig redovisning VFU | 0.5 hp | U, G |
STN1 | Skriftlig tentamen: salstentamen | 11 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.