Ämnesdidaktik och ämnesstudier: MA/NO/TK I, 7.5 hp
Subject didactics and subject studies: STEM I, 7.5 credits
9KAA02
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Lars BjörklundKursansvarig
Lars Björklund, Charlotta NordlöfStudierektor eller motsvarande
Maria SparfKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
LFKGY | Kompletterande pedagogisk utbildning ämneslärare gymnasiet | 1 (HT 2024) | 202440-202444 | Svenska | Linköping, Valla | O |
LFK79 | Kompletterande pedagogisk utbildning ämneslärare åk 7-9 | 1 (HT 2024) | 202440-202444 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
AXXKursen ges för
- Kompletterande pedagogisk utbildning ämneslärare gymnasiet
- Kompletterande pedagogisk utbildning ämneslärare åk 7-9
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- analysera och använda styrdokument i form av kurs- och ämnesplaner i det egna ämnet
- jämföra och resonera kring synen på kunskap och lärande inom ma/no/tk
- redogöra för och diskutera det egna ämnets vanliga arbetssätt och metoder
- problematisera användningen av digitala verktyg i relation till det pedagogiska syftet
- granska det ämnesdidaktiska forskningsfältet i det egna ämnet.
Kursinnehåll
Den inledande kursen i ämnesdidaktik och ämne består av en gemensam ämnesdidaktikdel som läses av alla studenter. Varje student riktar in studierna mot det egna ämnet. Kursen utgår från ämnesdidaktisk forskning och beprövad erfarenhet för att studenten dels ska få en teoretisk kunskap om ämnet som skolämne, dels få exempel på metoder och arbetssätt som kan underlätta inlärningsprocessen i de valda ämnena. Kunskap om elevers förförståelse, uppbyggnad av nya begrepp, språkets och visualiseringars roll kopplas till konkreta inlärningsmetoder, arbetsformer och exempel på lektionssekvenser. I kursen ingår att granska aktuella kurs- och ämnesplaner samt att träna på att planera och organisera undervisning. Vidare introduceras det ämnesdidaktiska forskningsfältet.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen omfattar föreläsningar, workshops, seminarier, grupparbete samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig redovisning, muntlig redovisning samt seminarium med skriftligt underlag.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Skriftlig redovisning | 4 hp | U, G, VG |
MRE1 | Muntlig redovisning | 1.5 hp | U, G |
SEM1 | Seminarium | 2 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Studiehandledning MANVTK_I HT24 | Studiehandledning MANVTK_I HT24.pdf |