Ämnesdidaktik och ämnesstudier: Svenska II, 12.5 hp

Subject didactics and subject studies: Swedish II, 12.5 credits

9KGA05

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Christina Aminoff

Kursansvarig

Christina Aminoff, Simon Wessbo

Studierektor eller motsvarande

Maria Sparf
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
LFK46 Kompletterande pedagogisk utbildning grundlärare 4-6 75 hp 2 (VT 2024) 202404-202423 Svenska Linköping, Valla O
LFKF3 Kompletterande pedagogisk utbildning grundlärare F-3 75 hp 2 (VT 2024) 202404-202423 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Inget huvudområde

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

AXX

Kursen ges för

  • Kompletterande pedagogisk utbildning grundlärare F-3 75 hp
  • Kompletterande pedagogisk utbildning grundlärare 4-6 75 hp

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • kartlägga och bedöma elevers läs- och skrivkunskaper utifrån styrdokument och ämnesdidaktiska teorier 
  • kritiskt granska läromedel i ämnet svenska
  • med stöd i styrdokument och ämnesdidaktiska teorier planera och motivera undervisning som stimulerar och utvecklar elevers läsande och skrivande
  • välja och motivera pedagogiska insatser för elever som uppvisar tecken på läs- och skrivsvårigheter 
  • tolka, analysera och diskutera skönlitterära texter för barn och unga
  • redogöra översiktligt för barn- och ungdomslitteraturens historiska utveckling och moderna former
  • ge exempel på hur estetiska lärprocesser kan stödja barns läs- och skrivutveckling.

Kursinnehåll

I kursen behandlas elevers fortsatta läs- och skrivlärande. Centralt i detta arbete är elevers förståelse för vad som utmärker olika typer av texter och hur läsande och skrivande kan användas för olika syften, exempelvis för att tänka, kommunicera och lära. Modeller och läromedel för läs- och skrivundervisning för elever inom respektive inriktning granskas. Med utgångspunkt i olika stödstrukturer planeras och motiveras undervisningsmoment med fokus på olika sätt att läsa och skriva. Dessutom ingår att kartlägga och bedöma elevers läsande och skrivande, identifiera tidiga tecken på läs- och skrivsvårigheter och utifrån detta motivera pedagogiska insatser. 

I kursen behandlas även barn- och ungdomslitteratur och litteraturdidaktik ur olika perspektiv. Här ingår studier av barn- och ungdomslitteraturens historiska utveckling och dess moderna former. Skönlitterära texter i olika genrer, inklusive multimodala texter, analyseras. Några litteraturdidaktiska teorier bearbetas, med fokus på förståelse och tolkning. De teoretiska och analytiska aspekterna på litteratur sätts i relation till undervisning inom respektive inriktning. Dessutom behandlas estetiska lärprocesser och hur dessa kan användas för att stödja läs- och skrivutvecklingen.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen omfattar föreläsningar, seminarier, grupparbete samt självständiga studier.

Examination

Muntlig redovisning med skriftligt underlag, skriftlig redovisning, skriftlig hemtentamen.

För VG på hel kurs krävs VG på samtliga av de VG-grundade examinationsmomenten.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.  

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.  

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
MRE1 Muntlig redovisning 0.5 hp U, G
SRE1 Skriftlig redovisning: Kartläggning och planering av undervisning 5 hp U, G, VG
SRE2 Skriftlig redovisning: Läs- & skrivsvårigheter 2 hp U, G
STN1 Skriftlig hemtentamen 5 hp U, G, VG
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.