Ämnesdidaktik och ämnesstudier: Engelska, 7.5 hp
Subject didactics and subject studies: English, 7.5 credits
9KGA07
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Silvia KunitzKursansvarig
Silvia KunitzStudierektor eller motsvarande
Maria SparfKontaktinformation
Kristin Sjölander, studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
LFK46 | Kompletterande pedagogisk utbildning grundlärare 4-6 75 hp | 2 (VT 2025) | 202506-202510 | Engelska | Linköping, Valla | O |
LFKF3 | Kompletterande pedagogisk utbildning grundlärare F-3 75 hp | 2 (VT 2025) | 202506-202510 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
AXXKursen ges för
- Kompletterande pedagogisk utbildning grundlärare F-3 75 hp
- Kompletterande pedagogisk utbildning grundlärare 4-6 75 hp
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- kommunicera muntligt och skriftligt på engelska på en nivå som språkligt och kommunikativt fungerar yrkesmässigt samt hjälper elever i årskurs F-3 respektive 4-6 att utvecklas
- relatera och kritiskt förhålla sig till teorier om andraspråksinlärning och perspektiv på kunskap och lärande i olika delar av undervisningen i engelska
- med grund i språkdidaktisk forskning och nationella styrdokument planera, presentera och utvärdera undervisningsmoment i engelska anpassade för elever i årskurs F-3 respektive 4-6
- analysera och motivera val av innehåll, undervisningsformer och lärresurser
- exemplifiera hur estetiska lärprocesser, t.ex. drama och lek, kan användas i engelskundervisningen samt kunna reflektera över deras användning utifrån ett språkdidaktiskt förhållningssätt
- jämföra, analysera och utvärdera olika läromedel i engelska.
Kursinnehåll
Två huvudaspekter genomsyrar samtliga kursdelar: dels behandlas de olika momenten som ingår i språkundervisningen för F-3 respektive 4-6, dels tränas den kommunikativa förmågan i engelska i både tal och skrift genom deltagande i de olika kursuppgifterna.
I kursen analyseras och diskuteras undervisning, läromedel och bedömning av engelskans olika moment med bakgrund i styrdokument, aktuell forskning samt teori om språkinlärning och undervisning.
I kursen utarbetas, presenteras, motiveras samt diskuteras olika elevaktiviteter med stöd i teorier om språkinlärning för yngre åldrar samt i relevanta styrdokument. I kursen tränas på att använda och analysera olika undervisningsstrategier samt att anpassa undervisning och språk efter elevernas förutsättningar för att på ett lekfullt sätt arbeta med engelska. Att använda IKT som ett av många redskap och att bygga in estetiska lärprocesser i undervisningen är också en del av projektarbetet.
Utifrån utvalda kursmoment reflekteras både muntligt och skriftligt med utgångspunkt i ett kritiskt språkdidaktiskt förhållningssätt.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen omfattar föreläsningar, seminarier, grupparbete, projektarbete samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga redovisningar, portfolio samt aktivt deltagande i obligatoriskt moment.
För VG på hel kurs krävs VG på samtliga av de VG-grundade examinationsmomenten.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SME1 | Muntlig och skriftlig redovisning: Språkdidaktik för yngre åldrar | 2.5 hp | U, G |
PRO1 | Projekt: Elevaktiviteter | 3 hp | U, G, VG |
POR1 | Portfolio: Språkdidaktiska reflektioner | 2 hp | U, G, VG |
OBL1 | Obligatoriska moment: Aktivt deltagande i seminarier | 0 hp | D |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.