Verksamhetsförlagd utbildning II, 14 hp
Teaching Practice II, 14 credits
9KGA08
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Johan ForsellKursansvarig
Johan ForsellStudierektor eller motsvarande
Maria SparfKontaktinformation
Irmeli Artursson, samordnare
Kristin Sjölander, studievägledare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
LFK46 | Kompletterande pedagogisk utbildning grundlärare 4-6 75 hp | 2 (VT 2025) | 202511-202523 | Svenska | Linköping, Valla | O |
LFKF3 | Kompletterande pedagogisk utbildning grundlärare F-3 75 hp | 2 (VT 2025) | 202511-202523 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
AXXKursen ges för
- Kompletterande pedagogisk utbildning grundlärare F-3 75 hp
- Kompletterande pedagogisk utbildning grundlärare 4-6 75 hp
Förkunskapskrav
Godkänd Verksamhetsförlagd utbildning I, 6hp
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- ta ett helhetsansvar för att genomföra hela undervisningsprocessen vilket inkluderar planering, genomförande, bedömning och utvärdering, i enlighet med styrdokument, didaktiska teorier och modeller
- variera undervisningens arbetsformer och metoder, inklusive digitala resurser, utifrån didaktiska överväganden och med hänsyn till elevers olika erfarenheter och behov
- visa kännedom om praktiska och estetiska läroprocesser
- anpassa sitt ledarskap till den pedagogiska verksamheten, inbegripet att kunna förebygga och hantera konflikter, diskriminering och annan kränkande behandling
- identifiera hinder och möjligheter för elevens lärande och kunskapsutveckling och i samverkan med andra tillgodose elevers behov av specialpedagogiska insatser
- ur ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv kommunicera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer
- i kommunikation med elever anpassa sitt lyssnande, talande och skrivande till olika elevers förutsättningar
- visa ansvarstagande i sin yrkesroll och samverka med olika aktörer inom och utanför skolverksamheten
- visa förmåga till självreflektion, deltagande i kollegiala samtal samt ta till sig konstruktiv kritik och därigenom utvecklas mot en professionell yrkesroll.
Kursinnehåll
Kursen är verksamhetsförlagd och består av praktisk tillämpning av olika lärarförmågor. Med handledarens stöd utvecklar studenten sitt ledarskap och sin didaktiska förmåga genom att under en längre tidsperiod ta helhetsansvar för planering, genomförande och uppföljning av undervisning i aktuella ämnen. I detta ingår att planera för, genomföra och dokumentera kunskapsbedömning samt att återkoppla bedömningen till eleven.
I den praktiska tillämpningen ingår också att kunna identifiera och hantera elevers skilda förutsättningar både i undervisningssituationen och i relation till skolverksamheten i övrigt. I kursen utvecklar studenten sin förmåga att variera undervisningen och att använda digitala resurser i undervisningen. Genom att reflektera över och delta i läraryrkets samtliga delar tränar den studerande kommunikativ kompetens, förmåga till social interaktion med olika aktörer och ett professionellt yrkesetiskt och didaktiskt förhållningssätt.
Undervisnings- och arbetsformer
Verksamhetsförlagd utbildning, seminarier samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom uppvisande av tillämpade didaktiska och sociala lärarförmågor, en skriftlig redovisning samt aktivt deltagande i obligatoriskt moment.
För VG på hel kurs krävs VG på uppvisande av didaktiska lärarförmågor samt antingen sociala lärarförmågor eller skriftlig redovisning.
Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
En student kan komma att få avbryta den verksamhetsförlagda utbildningen i förtid och bli underkänd om det finns en påtaglig risk för att studenten på grund av grov oskicklighet riskerar att skada en person i verksamheten, t.ex. elev, patient eller motsvarande. Studenten får inte delta i den verksamhetsförlagda utbildningen på nytt innan examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som krävs för att inte riskera att skada en annan person. En student har rätt till maximalt två sådana kontrolltillfällen.
Den verksamhetsförlagda utbildningen förutsätter en arbetsinsats motsvarande ca 40 timmar per vecka för en heltidsstuderande. Under förutsättning att det finns tillräckligt underlag för bedömning av studentens prestationer under verksamhetsförlagd utbildning i relation till kursens mål får betyg sättas även om studenten har varit delvis frånvarande från den verksamhetsförlagda utbildningen eller avbrutit den i förtid.
För alla kurser oavsett betygsskala gäller följande:
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
För kurser med tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid satstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Skriftlig redovisning | 1 hp | U, G, VG |
TDLF | Tillämpade didaktiska lärarförmågor | 8 hp | U, G, VG |
TSLF | Tillämpade sociala lärarförmågor | 5 hp | U, G, VG |
OBL1 | Obligatoriskt moment: Seminarier | 0 hp | D |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.