Skolans samhällsuppdrag och organisation, 7.5 hp
School in society; its purpose, organization and governance, 7.5 credits
9KP202
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Tobias JanssonKursansvarig
Tobias Jansson, Margaretha GrahnStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GY1 | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan, helfart (Helfart) | 1 (VT 2021) | 202104-202113 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1GR1 | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9, helfart (Helfart) | 1 (VT 2021) | 202104-202113 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna…
- beskriva och diskutera det svenska skolsystemets utveckling i förhållande till skolans samhällsuppdrag
- beskriva skolsystemets organisation och styrning, allmänt och i det egna ämnet
- använda läroplansteoretiska begrepp i syfte att resonera kring skolsystemets organisation och styrning
- tillämpa kvalitativ textanalys för att granska skolans styrdokument avseende värdegrund, mänskliga rättigheter, demokratiska värderingar och hållbar utveckling.
- resonera kring skolans värdegrund i relation till lärares arbete i skolan och elevers förutsättningar för lärande
- uttrycka sig skriftligt på ett förståeligt sätt
Kursinnehåll
I kursen behandlas skolans styrning och organisation. Det svenska skolväsendets historiska utveckling behandlas med särskilt fokus på skolans olika uppdrag och hur de varierar över tid. Skolans organisation och styrdokument studeras ur ett läroplans- och ramfaktorteoretiskt perspektiv. Studenten granskar, med hjälp av kvalitativ textanalys, styrdokumenten avseende värdegrund, mänskliga rättigheter, demokratiska värderingar och hållbar utveckling.
Undervisnings- och arbetsformer
Utbildningen organiseras dels i form av nätbaserade studier, dels som campusförlagd utbildning. I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbete och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom portfolio: skriftlig och muntlig redovisning och seminarium med skriftligt underlag.
För att få VG på hel kurs krävs VG på Portfolio: skriftlig och muntlig redovisning.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Kursen reviderad 2020-04-02; Dnr LiU-2020-01361Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är Svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är Svenska/Engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är Engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
MRE1 | Seminarium med skriftligt underlag, ämnesdidaktik | 1 hp | U, G |
POR1 | Portfolio: skriftlig och muntlig redovisning | 6.5 hp | U, G, VG |
Böcker
ISBN: 9789147122462
Kapitel: Dahlstedt I M. & Fejes A. Komvux som marknad s. 71-93
ISBN: 9789147097319
https://fn.se/wp-content/uploads/2016/07/Allmanforklaringomdemanskligarattigheterna.pdf
ISBN: 9144005881, 9789144005881
Avsnitt i bok (s. 307-314). Tillgänglig i Lisam.
ISBN: 9789144085593
Kapitel: Larsson, S. Kunskapsbehovet genom livet - om folkets lärande och vuxnas utbildning s. 663-688. Tillgänglig i Lisam.
ISBN: 9789127827974
Kapitel: Forsberg E. & Roman H Styrningen av den obligatoriska skolan - mellan stabilitet och förändring. s. 645-670
Kapitel: Lundgren U.P. Den moderna skolan blir till - ett framtidsprojekt s. 69-95
Kapitel: Lundgren U.P. Det livslånga lärandet - att utbilda för ett kunskapssamhälle s. 125-168
Kapitel: Lundgren U.P. En utbildning för alla - skolan expanderar s. 97-123
Kapitel: Lundgren U.P. Skolans tidiga historia och utveckling - från arabisk skrivarskola till svensk folkskola s. 27-67
Kapitel: Nilsson A. Om utbildningsekonomi - det senmoderna utbildningssystemet s. 625-642
Kapitel: Scheutz s. Skolan lagar och förordningar - det legala ramverket s. 673-729
Kapitel: Säljö R. Framtidens skola och utbildning - en betydande del av våra liv s. 203-220
605-630 Forsberg E. & Roman H Styrningen av den obligatoriska skolan - mellan stabilitet och förändring.
663-688 Larsson S. Kunskapsbehovet genom livet - om folklärande och vuxnas utbildning
65-90 Lundgren U.P. Den moderna skolan blir till - ett framtidsprojekt
115-156 Lundgren U.P. Det livslånga lärandet - att utbilda för ett kunskapssamhälle
91-114 Lundgren U.P. En utbildning för alla - skolan expanderar
265-350 Lundgren U.P. Läroplansteori och didaktik
29-64 Lundgren U.P. Skolans tidiga historia och utveckling - från arabisk skrivarskola till svensk folkskola
631-651 Rapp S. Skolans lagar och förordningar
ISBN: 9789151102399
ISBN: 9789147020904
Kapitel i bok. Tillgänglig i kursrummet på LISAM
Sammanfattning s. 9-18
Rapport. Tillgänglig i kursrummet på Lisam.
Webbsidor
se LISAM
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.