Undervisningens didaktiska processer, 7.5 hp
Didactic processes in teaching, 7.5 credits
9KP304
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GYK | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan, helfart | 2 (VT 2016) | 201614-201623 | Svenska | Linköping | O |
L1GYK | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan, helfart (Helfart) | 1 (VT 2016) | 201614-201623 | Svenska | Linköping | O |
L1GRK | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9, halvfart | 2 (VT 2016) | 201614-201623 | Svenska | Linköping | O |
L1GRK | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9, helfart (Helfart) | 1 (VT 2016) | 201614-201623 | Svenska | Linköping | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2XKursen ges för
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- identifiera centrala teorier, begrepp och modeller inom allmändidaktik.
- identifiera centrala teorier, begrepp och modeller inom ämnesdidaktik.
- jämföra och analysera läromedel i vid bemärkelse.
- visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i pedagogiskt syfte.
- planera och motivera ett undervisningsupplägg utifrån styrdokument, didaktiska teorier och ämnesdidaktisk forskning.
Kursinnehåll
Kursen belyser undervisningens och den pedagogiska verksamhetens didaktiska grunder och tar sin utgångspunkt i de didaktiska frågorna. I kursen tränas ett förhållningssätt till undervisning som bygger på vetenskapliga argument och perspektiv. Teoretiska perspektiv såsom läroplansteori och ramfaktorteori tillämpas för att belysa och problematisera den didaktiska processen.
Centralt i kursen är att utveckla studentens förmåga att med hjälp av didaktiska teorier och begrepp planera sin undervisning. Ur ett ämnesdidaktiskt perspektiv fokuseras stoff, urval och progression liksom ämnesspecifika metoder och särskilda problemområden inom ämnet.
Studenten utvecklar förmåga att förhålla sig kritisk och analytisk till läromedel i vid bemärkelse inom det egna ämnesområdet. Digitala verktyg och läromedel används och problematiseras.
Undervisnings- och arbetsformer
Utbildningen ges på distans med campusförlagda undervisningsdagar. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och arbete enskilt och i grupp. Digitalt kommunikationsverktyg används.
Examination
Kursen examineras genom muntlig och skriftlig redovisning.
PROVKODER:
SRE1 Skriftlig redovisning: 6,5 hp (U-V)
MRE1 Muntlig redovisning: 1 hp (U-G)
OBL1 Obligatoriskt moment: Seminarium ämnesdidaktik 0 hp (D)
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.