Att leda och handleda didaktiska processer, 7.5 hp

To lead and supervision didactic processes, 7.5 credits

9KPA08

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1GYK Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan, helfart 4 (VT 2017) 201714-201723 Svenska Linköping, Valla O
L1GYK Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan, helfart (Helfart) 3 (VT 2017) 201704-201713 Svenska Linköping, Valla O
L1GRK Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9, halvfart 4 (VT 2017) 201714-201723 Svenska Linköping, Valla O
L1GRK Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9, helfart (Helfart) 3 (VT 2017) 201704-201713 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9
  • Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan

Förkunskapskrav

Genomgångna kurser i Kunskap och lärande med fokus på didaktiska processer 7,5 hp, Skolans samhällsuppdrag och organisation 7,5 hp, Verksamhetsförlag utbildning 7,5 hp, Undervisningens didaktiska processer 7,5 hp, Undervisningens sociala processer 7,5 hp, Verksamhetsförlagd utbildning del II, Undervisningens specialpedagogiska dimensioner 7,5 hp eller motsvarande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- beskriva, analysera och kritiskt granska lärares ledarskap i relation till undervisningens didaktiska och sociala processer.
- kritiskt granska det egna ledarskapet i förhållande till skolans ramfaktorer och elevers lärande och kunskapsutveckling
- beskriva och kritiskt granska strategier för handledning av elevers lärande och kunskapsutveckling inom det egna ämnesområdet.
- beskriva och identifiera kommunikationsmönster mellan lärare och elev.

Kursinnehåll

I kursen behandlas lärares ledarskap i förhållande till elevernas kunskapsutveckling och lärande. Skilda perspektiv på ledarskap presenteras och diskuteras utifrån en skolkontext. Olika ledarskapsstilar och strategier för ledning och handledning av lärprocesser i undervisningssituationer studeras och diskuteras i förhållande till det egna ämnesområdet. Kursen behandlar också lärares hantering av frirummet, skolans ramfaktorer, lärare och elevers kommunikation och elevernas inflytande över centrala undervisningsfrågor.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt arbete enskilt och i grupp. I kursen används lärplattform.

Examination

Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen och seminarium med skriftligt underlag.

STN2 Skriftlig tentamen: hemtentamen 6,5 hp U-VG
MRE1 Seminarium med skriftligt underlag, ämnesdidaktik 1 hp U-G

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Ledarskap och handledning Berg, G., Sundh, F. & Wede, C. (red.) (2012). Lärare som ledare: i och utanför klassrummet. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. Lauvås, P. & Handal, G. (2001). Handledning och praktisk yrkesteori. (2., [utök.] uppl.) Kapitel IV. Lund: Studentlitteratur. Stensmo, C. (2008). Ledarskap i klassrummet. (2., [rev.] uppl.) Lund: Studentlitteratur. Stensmo, C. (2000). Ledarstilar i klassrummet. Lund: Studentlitteratur. Larsson, M & Lindén, J (2005). Handledning – perspektiv och erfarenheter. Lund: Studentlitteratur. Kommunikation Kindeberg, T. (2011). Pedagogisk retorik: den muntliga relationen i undervisningen. (1. utg.) Stockholm: Natur & kultur. Nilsson, B. & Waldemarson, A. (2007). Kommunikation: samspel mellan människor. (3., [omarb.] uppl.) Lund: Studentlitteratur. Metod Bjørndal, C.R.P. (2005). Det värderande ögat: observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. (1. uppl.) Stockholm: Liber. Hultén, P., Hultman, J. & Eriksson, L.T. (2007). Kritiskt tänkande. (1. uppl.) Malmö: Liber. Allmändidaktik Hansén, S. & Forsman, L. (red.) (2011). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. Tham, A. (1998). Jag vill ha inflytande över allt: en bok om elevinflytande i skolan från Skolverket. Stockholm: Statens skolverk. Laddas ner från http://www.skolverket.se/publikationer?id=501 Artiklar Jones, K. A & Jones, J. L. & Vermette, P. J.(2013). Exploring the Complexity of Classroom Management: 8 Components of Managing a Highly Productive, Safe, and Respectful Urban Environment. American Secondary Education. Summer 2013, Vol. 41 Issue 3, p21-33. 13p. Sök genom Databasen EBSCOhost. Marton, F. (2014). Necessary Conditions of Learning. New York: Routledge. Wubbels, T. (2011). An International Perspective on Classroom Management: What Should Prospective Teachers Learn? Teaching Education, 22, 113–131. Samuelsson, M., & Collnerud, G. & Ragemalm (2016). Simuleringar tränar förmågan att leda klassrummet. Källa: https://www.liu.se/uv/lararrummet/venue/simuleringar-tranar-formagan-att-leda-klassrummet?l=sv Samuelsson, M., & Collnerud, G. (2015). Dilemma eller evidens? Hur tänker lärarstudenter kring klassrumsledarskap? Källa: http://www.researchgate.net/publication/285594722 Utöver denna artikel tillkommer en egen vald internationell vetenskaplig artikel inom områdena classroom management/leadership eller communication in classroom eller tutorial. Du kan t ex använda databasen EBSCOhost när du söker efter intressanta artiklar. Styrdokument Läroplan för grundskolan, Lgr 11 (2011). Stockholm: Utbildningsdepartementet www.skolverket.se Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskolan, 2011, Gy11. Stockholm: Skolverket. www.skolverket.se Skollag 2010:800. www.skolverket.se Skolverket (2011). Allmänna råd. Planering och genomförande av undervisningen: för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Stockholm: Skolverket. Filmer Att undervisa i läsförståelsestrategier. Från teori till praktik... http://www.youtube.com/watch?v=PG2InFmQIjA Reciprocal Teaching Using Studies Weekly. http://www.youtube.com/watch?v=sMpv0cU93X4 Alice Adams - Reciprocal Teaching in Small Group Intervention. http://www.youtube.com/watch?v=r4boTzsOKmM Vidare läsning Sigrell, A. (2008). Retorik för lärare: konsten att välja språk konstruktivt. Åstorp: Retorikförlaget. Larsson, M & Lindén, J (2005). Handledning – perspektiv och erfarenheter. Lund: Studentlitteratur.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.