Att leda och handleda didaktiska processer, 7.5 hp
To lead and supervision didactic processes, 7.5 credits
9KPA08
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GYK | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan, helfart | 4 (VT 2017) | 201714-201723 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1GYK | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan, helfart (Helfart) | 3 (VT 2017) | 201704-201713 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1GRK | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9, halvfart | 4 (VT 2017) | 201714-201723 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1GRK | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9, helfart (Helfart) | 3 (VT 2017) | 201704-201713 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan
Förkunskapskrav
Genomgångna kurser i Kunskap och lärande med fokus på didaktiska processer 7,5 hp, Skolans samhällsuppdrag och organisation 7,5 hp, Verksamhetsförlag utbildning 7,5 hp, Undervisningens didaktiska processer 7,5 hp, Undervisningens sociala processer 7,5 hp, Verksamhetsförlagd utbildning del II, Undervisningens specialpedagogiska dimensioner 7,5 hp eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- beskriva, analysera och kritiskt granska lärares ledarskap i relation till undervisningens didaktiska och sociala processer.
- kritiskt granska det egna ledarskapet i förhållande till skolans ramfaktorer och elevers lärande och kunskapsutveckling
- beskriva och kritiskt granska strategier för handledning av elevers lärande och kunskapsutveckling inom det egna ämnesområdet.
- beskriva och identifiera kommunikationsmönster mellan lärare och elev.
Kursinnehåll
I kursen behandlas lärares ledarskap i förhållande till elevernas kunskapsutveckling och lärande. Skilda perspektiv på ledarskap presenteras och diskuteras utifrån en skolkontext. Olika ledarskapsstilar och strategier för ledning och handledning av lärprocesser i undervisningssituationer studeras och diskuteras i förhållande till det egna ämnesområdet. Kursen behandlar också lärares hantering av frirummet, skolans ramfaktorer, lärare och elevers kommunikation och elevernas inflytande över centrala undervisningsfrågor.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt arbete enskilt och i grupp. I kursen används lärplattform.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen och seminarium med skriftligt underlag.
STN2 Skriftlig tentamen: hemtentamen 6,5 hp U-VG
MRE1 Seminarium med skriftligt underlag, ämnesdidaktik 1 hp U-G
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.