Bedömning och betygssättning i didaktiska processer, 7.5 hp
Educational Assessment in Didactic Processes, 7.5 credits
9KPA09
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GYK | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan | 5 (HT 2016) | 201634-201643 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1GYP | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan - ämne Pedagogik | 5 (HT 2016) | Svenska | |||
L1GYK | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan, helfart (Helfart) | 2 (HT 2016) | 201634-201643 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1GRK | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9 | 5 (HT 2016) | 201634-201643 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1GRK | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9, helfart (Helfart) | 2 (HT 2016) | 201634-201643 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan - ämne Pedagogik
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs följande godkända kurser: Kunskap och lärande med fokus på didaktiska processer 7,5 hp, Skolans samhällsuppdrag och organisation 7,5 hp, Verksamhetsförlagd utbildning 1 7,5 hp, Undervisningens didaktiska processer 7,5 hp, Undervisningens sociala processer 7,5 hp, Verksamhetsförlagd utbildning 2 7,5 hp eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- jämföra betygssystem och bedömningstraditioner i historisk och internationell kontext.
- använda bedömningsteoretiska begrepp och modeller för att analysera kunskapsbedömning.
- utveckla och kritiskt granska redskap för att bedöma och betygssätta elevers lärande i enlighet med styrdokument.
- identifiera faktorer som kan påverka bedömningars likvärdighet och rättvisa
- diskutera pedagogiska, ämnesdidaktiska och etiska konsekvenser av bedömningssituationer
- kritiskt granska ett vetenskapligt arbete inom det ämnesdidaktiska bedömningsfältet.
Kursinnehåll
I kursen studeras kunskapsbedömning och betygssättning utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt. Kursen behandlar lärares formella bedömningsuppdrag och vad det uppdraget innebär i praktiken. De studerande ska konstruera, analysera och kritiskt granska bedömningsinstrument i det egna ämnet. I detta sammanhang är begreppen giltighet, tillförlitlighet och likvärdighet centrala. I första hand fokuseras klassrumsbedömningar, men även nationella prov och internationella kunskapsmätningar uppmärksammas. Bedömningsteoretiska begrepp och redskap för både summativ och formativ bedömning studeras och problematiseras. I kursen behandlas bedömning ur såväl ett historiskt som ett internationellt perspektiv. Såväl etiska som pedagogiska och ämnesdidaktiska konsekvenser av olika former av bedömning problematiseras. I kursen ingår att genomföra en kritisk granskning av ett vetenskapligt arbete med inriktning mot ämnesdidaktisk bedömning.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier samt arbete enskilt och i grupp. Digitalt kommunikationsverktyg används.
Examination
Kursen examineras genom skriftlig hemtentamen samt seminarium med skriftligt underlag.
STN3: Skriftlig tentamen: hemtentamen 5 hp U-VG
STN2: Skriftlig tentamen: hemtentamen 1,5 hp U-G
MRE1:Seminarium med skriftligt underlag, ämnesdidaktik 1 hp U-G
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.