Den professionella läraren i en lärande organisation, 7.5 hp
The Professional Teacher in a Learning Oganization, 7.5 credits
9KPA12
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GYK | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan | 6 (VT 2017) | 201714-201723 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1GYK | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan, helfart (Helfart) | 3 (VT 2017) | 201714-201723 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1GRK | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9 | 6 (VT 2017) | 201714-201723 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1GRK | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9, helfart (Helfart) | 3 (VT 2017) | 201714-201723 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 3 (VT 2017) | 201714-201723 | Svenska | Linköping, Valla | V |
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 4 (VT 2017) | 201714-201723 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan
- Utländska lärares vidareutbildning, ULV
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs följande godkända kurser: Kunskap och lärande med fokus på didaktiska processer 7,5 hp, Skolans samhällsuppdrag och organisation 7,5 hp, Verksamhetsförlagd utbildning 1 7,5 hp, Undervisningens didaktiska processer 7,5 hp, Undervisningens sociala processer 7,5 hp, Verksamhetsförlagd utbildning 2 7,5, Undervisningens specialpedagogiska dimensioner, 7,5 hp, Att leda och handleda didaktiska processer, 7,5 hp, Bedömning och betygsättning i didaktiska processer 7,5 hp, Verksamhetsförlagd utbildning 3 eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
• reflektera kring relationen mellan lärarens professionella utveckling och skolan som organisation och lokal kultur
• kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat grundade på både kvalitativa och kvantitativa metoder för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom ämnen, ämnesområden och ämnesdidaktik
• analysera relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen
• analysera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer relaterade till yrkesverksamheten
• självständigt upprätta en plan för ett skolutvecklingsarbete
• identifiera och motivera sitt behov av kompetensutveckling i så väl undervisningsämne som pedagogiskt arbete i förhållande till skolans uppdrag i samhället.
Kursinnehåll
Kursen behandlar lärarens professionella yrkesutveckling i relation till skolans uppdrag och eget kompetensutvecklings behov. De studerande kommer dels få ta del av aktuell utvärdering och forskning av både skolan som helhet samt deras undervisningsämnen. Kursen innehåller även olika metoder för att systematiskt samla in och reflektera kring behov av utveckling. De studerande kommer även få genomföra ett skolutvecklingsarbete med utgångspunkt i ett generellt eller för undervisningsämnets utvecklingsbehov.
Undervisnings- och arbetsformer
Utbildningen ges på distans med campusförlagda undervisningsdagar. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och arbete enskilt och i grupp.
Examination
Kursen examineras genom seminarium med skriftligt underlag, ämnesdidaktik samt ett självständigt projektarbete som ska seminariebehandlas under opponentliknande former.
MRE1 Seminarium med skriftligt underlag, ämnesdidaktik 1 hp U-G
PRO2 Projektarbete, iklusive seminarium 6,5 hp U-VG
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.