Verksamhetsförlagd utbildning 4, 7.5 hp
Teaching Practice 4, 7.5 credits
9KPA15
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1GYK | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan, helfart (Helfart) | 3 (VT 2017) | 201714-201723 | Svenska | Linköping, Valla | O |
L1GRK | Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9, helfart (Helfart) | 3 (VT 2017) | 201714-201723 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i årskurs 7-9
- Kompletterande pedagogisk utbildning till ämneslärare i gymnasieskolan
Förkunskapskrav
Godkänd Verksamhetsförlagd utbildning 1 och Verksamhetsförlagd utbildning 2 eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- integrera didaktiska, sociala och etiska dimensioner vid planering och genomförande av undervisning
- motivera egen planering och undervisning med hjälp av styrdokument, didaktiska överväganden samt relevanta teoretiska perspektiv och begrepp
- kunna variera undervisningens arbetsformer och metoder med hänsyn till olika elevers behov och didaktiska överväganden
- dokumentera elevers individuella lärande och kunskapsutveckling
- samverka med skolans olika aktörer
- visa ett professionellt ansvarstagande i sin yrkesroll
- visa ett professionellt förhållningssätt gentemot olika aktörer i skolan, elever och deras vårdnadshavare
Kursinnehåll
Studenten planerar den verksamhetsförlagda utbildningen utifrån kursens mål, egna tidigare erfarenheter, kunskaper från föregående kurs samt tidigare handledares utvärdering. Under kursen har studenten ett helhetsansvar för undervisningen under en längre tidsperiod och integrerar didaktiska, sociala och etiska dimensioner i undervisningen. Studenten visar prov på en bred undervisningsrepertoar och varierar arbetsformer och metoder med hänsyn till olika elevers behov samt egna didaktiska överväganden. Ett särskilt fokus läggs på att följa elevernas lärande och kunskapsutveckling inom det egna undervisningsområdet och att dokumentera denna. Stor vikt läggs vid att fördjupa studentens yrkesspråk och professionella kompetens genom problematisering av den egna undervisningen med hjälp av styrdokument och relevanta teorier och begrepp. Studenten är professionell i sin yrkesroll och deltar konstruktivt i skolans övriga arbete i samverkan med skolans olika aktörer. Studenten visar ett professionellt förhållningssätt gentemot olika aktörer i skolan, elever och vårdnadshavare.
Undervisnings- och arbetsformer
Verksamhetsförlagd utbildning, seminarier samt självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom uppvisande av tillämpade social och didaktiska lärarförmågor samt portfolio.
Examinationen av tillämpade didaktiska och sociala lärarförmågor begränsas till tre tillfällen.
TSLF Tillämpade sociala lärarförmågor 2 hp U-VG
TDLF Tillämpade didaktiska lärarförmågor 4,5 hp U-VG
POR1 Portfolio 1 hp U-VG
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.