Svenska som andraspråk, multimodala perspektiv, 7.5 hp
Multimodal and Didactical Perspectives on Swedish as a Second Language, 7.5 credits
9SK001
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Elisabeth ZetterholmKursansvarig
Elisabeth ZetterholmStudierektor eller motsvarande
Ioanna ZenglerKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | VT 2025 | 202504-202513 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XFörkunskapskrav
- Kurser i Svenska som andraspråk 90hp varav 60hp godkända
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för teoribildning inom multimodalitet och sociosemiotik med en tydlig anknytning till ett svenska som andraspråk-perspektiv
- tillgodogöra sig kunskaper inom populärkultur och cultural studies i en svenska som andraspråkskontext
- analysera och reflektera över multimodala inslag i den egna praktiken
- inta ett kritiskt förhållningssätt till multimodalitet och populärkultur i svenska som andraspråksundervisningen med utgångspunkt i de didaktiska grundfrågorna
Kursinnehåll
Kursen introducerar och diskuterar multimodal teoribildning och dess rötter i semiotik och sociosemiotik och dess relation till multiliteracies. Detta sätts i relation till undervisningen i svenska som andraspråk. Forskningsläge gällande dessa områden introduceras och analyseras. Populärkultur och culture studies utgör de traditioner och forskningsfält som används för analys och reflektion över multimodala inslag i svenska som andraspråksundervisningen. Ett kritiskt förhållningssätt etableras genom de didaktiska grundfrågorna: Vad, hur, när och varför multimodala inslag och populärkultur används i undervisningen i svenska som andraspråk.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen bygger på föreläsningar, seminarier och inläsning av kurslitteratur. I kursen ingår två obligatoriska seminarier med skriftliga och multimodala inlämningar.
Examination
Kursen examineras genom tre moment: En inlämning av film och en skriftlig inlämning vid seminarier och en avslutande skriftlig hemtentamen.
För att få VG på kursen krävs VG på STN1 (Skriftlig hemtentamen 5 hp).
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
MRE1 | Muntlig redovisning | 1 hp | U, G, VG |
MRE2 | Muntlig redovisning | 1.5 hp | U, G, VG |
STN1 | Skriftlig tentamen: salstentamen eller hemtentamen | 5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.