AUO Tvärvetenskapliga ämnesstudier, Ämnesdidaktik och verksamhetsförlagd utbildning, 15 hp
General Studies, Interdisciplinary Subjects, Subject Didactics and Teaching Practice, 15 credits
9TV391
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anders MagnussonStudierektor eller motsvarande
Elisabeth AhlstrandKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L7ULV | Utländska lärares vidareutbildning, ULV | 4 (HT 2017) | 201734-201803 | Svenska | Linköping, Valla | V |
Huvudområde
Inget huvudområdeUtbildningsnivå
Avancerad nivåKursen ges för
- Utländska lärares vidareutbildning, ULV
Förkunskapskrav
För att påbörja kursen krävs grundläggande behörighet och godkända kurser motsvarande 180 hp, samt genomgångna kurserUtbildningens uppdrag i samhället med perspektiv på ungas och vuxnas lärande, 15 hp samt Kunskap, lärande och pedagogiska strategier med perspektiv på ungas och vuxnas lärande, 15 hp eller motsvarande.Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- planera, genomgöra och utvärdera egen undervisning med beaktande av allmän- och ämnesdidaktiska teorier samt relevanta styrdokument
- välja, använda och utvärdera olika arbetsformer för undervisning inom det egna ämnesområdet
- förhålla sig till olika sätt att utöva handledarskap i utbildning
- dokumentera och bedöma elevers lärande samt kunna värdera och betygssätta elevers kunskap utifrån olika perspektiv
- samarbeta med elever och personal i olika sammanhang samt kunna kommunicera på ett sätt som förmedlar ett tydligt ledarskap
- skriftligt uppvisa ett vetenskapligt förhållningssätt i relation till de verksamhetsförlagda och ämnesdidaktiska studierna
Kursinnehåll
Under kursen fördjupas allmändidaktikens och ämnesdidaktikens grundläggande frågor kring selektion, kommunikation och legitimering av ett undervisningsinnehåll under beaktande av teorier om kunskap, lärande, ramfaktorer, styrdokument, dokumentanalys samt skolan som organisation. Studier av det egna ämnesområdets historiska rötter, dess identitet och nuvarande undervisningsinnehåll ingår. Undervisningens olika arbetsformer och arbetssätt samt användning av läromedel i vid bemärkelse studeras såväl generellt som i relation till eget ämnesområde. Ämnesdidaktisk forskning utgör ett viktigt inslag. Allmändidaktiska och ämnesdidaktiska kunskaper utgör den ram inom vilken den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs. Förmågan att problematisera och reflektera över egen och andras undervisning är ett viktigt inslag i den verksamhetsförlagda delen av utbildningen.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av både verksamhetsförlagd och campusförlagd utbildning. I kursen förekommer föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbete och individuella studier. Kursuppgifter används som lärstöd för den studerande. En del av kurskommunikationen sker med hjälp av en nätbaserad lärplattform.
Examination
Examination sker individuellt genom en skriftlig hemtentamen och uppvisande av tillämpade sociala och didaktiska lärarförmågor.
Examinationen av tillämpade sociala lärarförmågor är begränsad till tre (3) tillfällen.
Provkoder
STN3 Skriftlig tentamen: hemtentamen 5,0 hp, U-VG
TDL2 Tillämpade didaktiska lärarförmågor 5,0 hp, U-G
TSL2 Tillämpad sociala lärarförmågor 5,0 hp, U-G
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.