Utbildningsvetenskaplig kärna: Förskolans samhälleliga roll, allmändidaktik och det demokratiska uppdraget, 13.5 hp

Educational Sciences: The Social Role of Pre-school, General Didactics and Democratic Mission, 13.5 credits

9U0001

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Uppdragsutbildning

Examinator

Mats Bevemyr

Kursansvarig

Mats Bevemyr

Studierektor eller motsvarande

Mats Brusman
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FU1 Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning 1 (VT 2024) 202404-202413 Svenska Norrköping

Huvudområde

Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

  • redogöra för grunddragen i förskolans historiska framväxt och förändrade kunskapstraditioner i relation till profession, familj, barn och barndom
  • diskutera med stöd i litteratur och erfarenhet vad som kännetecknar förskolläraruppdraget
  • relatera förskollärarens uppdrag till samhällets styrdokument, FN:s konvention om barnets rättigheter samt barn som demokratiska aktörer
  • diskutera förskolans värdepedagogiska och demokratiska fostransuppdrag samt förskollärares yrkesetik
  • identifiera centrala kunskapsområden inom didaktik
  • diskutera kunskap och hur kunskap väljs ut och organiseras i förskolan
  • redogöra för hur sociala kategorier bidrar till inkludering, exkludering och kategorisering i ett historiskt och samtida perspektiv
  • visa grundläggande färdigheter i vetenskapligt skrivande

Kursinnehåll

Kursen organiseras i fyra delområden relaterade till lärandemål och examination (a) förskollärarens uppdrag, kunskapssyn och didaktik (b) förskolans historiska framväxt, (c) sociala kategoriseringar i förskolan, samt (d) förskolans demokratiska- och värdepedagogiska uppdrag, barns rättigheter och förskolans yrkesetik.

Kursen tar sin utgångspunkt i de studerandes egna erfarenheter, barndom och uppfattningar om vad som kännetecknar förskolläraruppdraget. Kursen behandlar övergripande olika perspektiv på barn, förskollärarprofessionen, lärande, fostran, omsorg och undervisning samt relationen mellan pedagog och barn. I kursen behandlas förskolans historiska framväxt och de didaktiska frågorna liksom normativa och kritiska perspektiv på den pedagogiska verksamheten. I kursen diskuteras kunskap och hur kunskap väljs ut och organiseras i förskolan. Relationer mellan ålder, genus, etnicitet, klass, liksom begrepp som normalitet–avvikelse är genomgripande teman. Förskolans roll i förhållande till samhällets inkludering, exkludering och kategorisering av barn studeras.

I kursen problematiseras förskolans olika samhälleliga funktioner och uppdrag såsom lärande, fostran och omsorg. Den politiska styrningen problematiseras också ur ett lokalt, nationellt och internationellt perspektiv med tonvikt på demokratins grunder, grundläggande värden och medborgarskap. Förskolans värdepedagogik och förskollärarens yrkesetik diskuteras och problematiseras utifrån det demokratiska uppdraget. Vidare behandlas samspelet mellan utbildningssystemet och samhällets styrsystem, läroplansteori, lagar och förordningar, lärarnas uppdrag i relation till barn som demokratiska aktörer. FN:s konvention om barnets rättigheter (UNCRC) i relation till begrepp som barnperspektiv och barns perspektiv belyses.

Kursen syftar utöver innehållet ovan till att de studerande tillägnar sig ett kritiskt förhållningssätt och grundläggande färdigheter i att skriva vetenskapligt. Digitala presentationsformer används och muntlig framställning övas.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, grupparbete och självständiga studier. 

Examination

Kursen examineras genom skriftlig redovisning, portfolio, seminarier och muntliga redovisningar.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Den som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination eller när en studieprestation annars ska bedömas kan underkännas på densamma.

Om enhetschefen för LiU Uppdragsutbildning har beviljat en deltagare rätt till anpassad examination vid salstentamen har deltagaren rätt till det. Om deltagaren istället fått en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål. 

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).

Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SRE1 Individuell skriftlig text 4 hp U, G, VG
POR1 Individuell portfoliouppgift 3 hp U, G
SEM2 Seminarieserie 2.5 hp U, G
MRE1 Muntlig gruppredovisning om kategoriseringar 2 hp U, G
SME1 Individuell muntlig redovisning med skriftligt underla 2 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.