Utbildningsvetenskaplig kärna: Utveckling och lärande, 7.5 hp
Educational Sciences: Development and Learning, 7.5 credits
9U0003
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningExaminator
Karin BevemyrKursansvarig
Karin BevemyrStudierektor eller motsvarande
Birgitta PlymothKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FU1 | Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning | 1 (HT 2018) | Svenska | O |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för den pedagogiska psykologins huvudområden
- skilja mellan olika teoretiska perspektiv på barns utveckling och lärande
- relatera teorier och begrepp inom pedagogisk psykologi till förskolans verksamhet
- redogöra för mångfaldens betydelse i förskolans verksamhet
- diskutera hur den pedagogiska psykologin kan användas som ett verktyg för att stödja barns utveckling och lärande
- visa förmåga att förhålla sig kritisk till olika lärandeteorier
Kursinnehåll
I kursen behandlas barns utveckling och lärande. Kursen fokuserar på den pedagogiska psykologin och dess grundläggande teorier, begrepp och metoder. Frågor om utveckling och lärande i relation till sociala och kulturella faktorer belyses. Begreppen utveckling och lärande relateras både till förskolans omsorgsverksamhet och den pedagogiska verksamheten. Kursen består av följande moment: (a) Introduktion till pedagogisk psykologi och dess forskningsmetoder, (b) Behavioristiska, konstruktivistiska, sociokulturella och kognitiva synsätt på lärande, (c) Barns kognitiva, emotionella, sociala och motoriska utveckling, (d) Skillnader mellan barn avseende social bakgrund, ålder, genus och etnicitet kopplat till utveckling och lärande, (e) Förskolepedagogiska implikationer av teori och forskning om barns utveckling och lärande.
Kursen syftar utöver innehållet ovan till att de studerande tillägnar sig ett kritiskt förhållningssätt till olika lärandeteorier.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten och självständiga studier. Huvuddelen av undervisningen sker på distans med hjälp av lärplattform.
Examination
Kursen examineras genom såväl skriftliga som muntliga uppgifter.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SME1 | Seminarieserie | 3 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig hemtentamen, lärandeteorier | 4.5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.