Utbildningsvetenskaplig kärna: Utveckling och lärande, 7.5 hp
Educational Sciences: Development and Learning, 7.5 credits
9U0003
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningExaminator
Karin BevemyrKursansvarig
Karin BevemyrStudierektor eller motsvarande
Mats BrusmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FU1 | Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning | 1 (VT 2024) | 202414-202418 | Svenska | Norrköping |
Huvudområde
DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för den pedagogiska psykologins huvudområden
- redogöra för olika teoretiska utgångspunkter på barns utveckling och lärande inklusive ett sociokulturellt respektive kognitivt perspektiv
- relatera teorier och begrepp inom pedagogisk psykologi till förskolans verksamhet
- redogöra för mångfaldens betydelse i förskolans verksamhet
- diskutera hur den pedagogiska psykologin kan användas som ett verktyg för att stödja barns utveckling och lärande
- visa förmåga att förhålla sig kritisk till olika lärandeteorier.
Kursinnehåll
I kursen behandlas barns utveckling och lärande. Kursen fokuserar på den pedagogiska psykologin och dess grundläggande teorier, begrepp och metoder. Frågor om utveckling och lärande i relation till sociala och kulturella faktorer belyses. Begreppen utveckling och lärande relateras både till förskolans omsorgsverksamhet och den pedagogiska verksamheten.
Kursen består av följande moment:
(a) Introduktion till pedagogisk psykologi och dess forskningsmetoder,
(b) Behavioristiska, konstruktivistiska, sociokulturella och kognitiva synsätt på lärande och utveckling,
(c) Barns kognitiva, emotionella, sociala och motoriska utveckling,
(d) Skillnader mellan barn avseende social bakgrund, ålder, genus och etnicitet kopplat till utveckling och lärande,
(e) Hur forskning om barns utveckling och lärande kan användas i förskolans praktik som ett stöd i det pedagogiska arbetet.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten och självständiga studier. Huvuddelen av undervisningen sker på distans med hjälp av lärplattform.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig rapport och en seminarieserie
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Den som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination eller när en studieprestation annars ska bedömas kan underkännas på densamma.
Om enhetschefen för LiU Uppdragsutbildning har beviljat en deltagare rätt till anpassad examination vid salstentamen har deltagaren rätt till det. Om deltagaren istället fått en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).
Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
RAP1 | Rapport | 5 hp | U, G, VG |
SEM1 | Seminarieserie | 2.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.