Förskolepedagogik: Förskolans pedagogiska uppdrag i relation till barns livsvillkor, lek, utveckling och lärande, 12 hp

Pre-school Education: Pre-school's Educational Assignments in Relation to Children's Living Conditions, Play, Development and Learning, 12 credits

9U0005

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Uppdragsutbildning

Examinator

Mats Bevemyr

Kursansvarig

Mats Bevemyr

Studierektor eller motsvarande

Mats Brusman
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FU1 Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning 2 (HT 2024) 202434-202443 Svenska Norrköping

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • redogöra för olika delar inom förskolepedagogik och förskolans pedagogiska uppdrag såsom lärande, omsorg, utveckling och undervisning
  • redogöra för vetenskapliga teorier och perspektiv kring barns utveckling 
  • diskutera vilka konsekvenser olika synsätt på barn kan få för förskolans praktik
  • redogöra för hur sociala kategoriseringar inverkar på barns utveckling och livsvillkor 
  • söka och sammanställa vetenskapliga studier rörande lek och lärande i förskolan med utgångspunkt i ett barnperspektiv 
  • diskutera lekens möjligheter för att utforska omvärlden och att utveckla kompetenser.

Kursinnehåll

Kursen är indelad i två övergripande kunskapsområden i relation till förskolans pedagogiska uppdrag. I del ett behandlas barns utveckling och livsvillkor; i del två behandlas lek, utveckling och lärande.

Del ett fokuserar på teorier och begrepp om barns utveckling utifrån olika perspektiv vilka knyts till förskolepraktik. Frågor om sociala villkor behandlas i relation till sociala kategorier. I detta kunskapsområde belyses : a) förskolans innehåll med fokus på omsorg, fostran och lärande; b) barns utveckling och livsvillkor med fokus på genus i tid och rum; samt c) barndomssociologiska perspektiv på barn och barndom.

I del två ligger fokus på teorier om lek, socialisation och lärande inriktat på barns eget aktörskap och yngre barns lärande. Betydelsen av kategorier såsom ålder, genus, etnicitet och klass för barns lek och lärande diskuteras från såväl vuxen- som barnperspektiv. I kursen behandlas lek både som aktiviteter med eget värde och som redskap för att möjliggöra lärande, utveckling och omsorg. I kursen behandlas vidare digitala mediers roll i och för barns lek och lärande. Lek som område behandlas också utifrån ett hållbarhetsperspektiv, vilket framförallt innefattar de sociala och ekologiska aspekterna av hållbarhet.

Kursens innehåll relateras till läroplanerna för förskola och förskoleklassen, till förskoleverksamheten samt till förskolans pedagogiska och didaktiska innehåll. I kursen behandlas vetenskapligt förhållningssätt – vad som kännetecknar vetenskapliga studier och perspektivtagande.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen innehåller föreläsningar, seminarier, grupparbeten och självständiga studier.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga redovisningar, muntlig redovisning samt seminarier.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala:

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Den som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination eller när en studieprestation annars ska bedömas kan underkännas på densamma.

Om enhetschefen för LiU Uppdragsutbildning har beviljat en studerande rätt till anpassad examination vid salstentamen har den studerande rätt till det. Om den studerande istället fått en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SRE2 Skriftlig redovsining 2.5 hp U, G
SRE1 Skriftlig redovisning 4.5 hp U, G, VG
MRE1 Muntlig gruppredovisning 2 hp U, G
SEM2 Seminarium 1.5 hp U, G
SEM1 Seminarium 1.5 hp U, G
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.