Förskolepedagogik: Förskolans pedagogiska uppdrag i relation till barns livsvillkor, lek, utveckling och lärande, 12 hp
Pre-school Education: Pre-school's Educational Assignments in Relation to Children's Living Conditions, Play, Development and Learning, 12 credits
9U0005
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FU1 | Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning | 2 (VT 2019) | 201904-201913 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
• redogöra för olika delar inom förskolepedagogik och förskolans pedagogiska uppdrag
• redogöra för teorier och perspektiv kring barns utveckling
• diskutera vilka konsekvenser olika synsätt på barn kan få för förskolans praktik
• redogöra för hur olika sociala kategorier inverkar på barns utveckling och livsvillkor
• söka och sammanställa kunskap rörande lek och lärande i förskolan
• diskutera lekens betydelse för att stimulera barns utveckling och lärande i förskolan i relation till ett hållbarhetsperspektiv
• redogöra för hur barn utforskar sin omvärld i leken och utvecklar kompetenser
Kursinnehåll
Kursen är indelad i två övergripande kunskapsområden i relation till förskolans pedagogiska uppdrag: 1) barns utveckling och livsvillkor, 2) lek utveckling och lärande. Del ett fokuserar på teorier och begrepp om barns utveckling utifrån olika perspektiv relaterat till förskolepraktiken. Frågor om sociala villkor utifrån olika sociala kategorier samt kontextens betydelse för förskolan berörs samtidigt. I detta kunskapsområde belyses följande delområden: a) förskolans innehåll med fokus på omsorg, fostran och lärande; b) barns utveckling och livsvillkor med fokus på genus i tid och rum samt c) barndomssociologiska perspektiv på barn och barndom.
I del två ligger fokus på lekteorier, socialisationsteorier och lärandeteorier med fokus på barns eget aktörskap och yngre barns lärande. Betydelsen av faktorer såsom ålder, genus, etnicitet och klass för barns lek och lärande diskuteras från vuxenperspektiv såväl som barnperspektiv. I kursen behandlas lek både som aktiviteter med eget värde och som redskap för att möjliggöra lärande, utveckling och omsorg. Kursen behandlar vidare digitala mediers roll i och för barns lek och lärande.
Kursens innehåll relateras till läroplanerna för förskola och förskoleklassen, till förskoleverksamheten samt till förskolans pedagogiska och didaktiska innehåll. I kursen behandlas även vetenskapligt förhållningssätt specifikt perspektivtagande och vad som kännetecknar vetenskapliga studier.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten och självständiga studier. Huvuddelen av undervisningen sker på distans med hjälp av lärplattform.
Examination
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE2 | Skriftlig redovsining | 2.5 hp | U, G |
SRE1 | Skriftlig redovisning | 4.5 hp | U, G, VG |
MRE1 | Muntlig gruppredovisning | 2 hp | U, G |
SEM2 | Seminarium | 1.5 hp | U, G |
SEM1 | Seminarium | 1.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.