Förskolepedagogik: Estetiska lärprocesser, skapande och lärande, 12 hp
Pre-school Education: Aesthetics Learning Processes, Learning and Creative, 12 credits
9U0006
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningExaminator
Simon ÖstlingKursansvarig
Simon ÖstlingStudierektor eller motsvarande
Mats BrusmanKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FU1 | Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning | 2 (HT 2024) | 202444-202503 | Svenska | Norrköping |
Huvudområde
Pedagogiskt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för estetik och estetiska lärprocesser som teoretiska begrepp
- redogöra för estetik som mål och medel för barns lärande
- använda verktyg och material inom skapande verksamhet
- använda skapande verksamhet som redskap för barns utveckling och lärande i förskolan
- diskutera barns lärande i, om, med och genom estetiska praktiker
- diskutera skapande verksamhet för att främja barns utveckling och lärande utifrån ett likvärdighetsperspektiv.
Kursinnehåll
Kursen innehåller teoretiska och praktiska moment med fokus på estetiska lärprocesser, olika uttrycksformer samt barns aktiva skapande. Estetik och estetiska praktiker introduceras samt relateras till forskning. I kursen behandlas hur barn lär, interagerar, experimenterar och utvecklas i, om, med och genom olika estetiska praktiker. Olika perspektiv på skapande i pedagogiska kontexter tas upp. Centralt är utforskande arbete inom olika estetiska praktiker i relation till barns lärande och utveckling. Olika faktorer som kan påverka likvärdigheten i förutsättningar för barns lärande (såsom ålder, etnicitet, genus och klass) belyses i förhållande till den skapande verksamheten.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen innehåller föreläsningar, verkstäder, seminarier, grupparbeten och självständiga studier.
Examination
Kursen examineras genom seminarier, verkstäder, portfolio och gestaltande gruppredovisning.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala:
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:
- Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Den som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination eller när en studieprestation annars ska bedömas kan underkännas på densamma.
Om enhetschefen för LiU Uppdragsutbildning har beviljat en studerande rätt till anpassad examination vid salstentamen har den studerande rätt till det. Om den studerande istället fått en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
- Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
- Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL3 | Seminarier | 1.5 hp | U, G |
OBL4 | Verkstäder | 1.5 hp | U, G |
POR1 | Portfolio | 7 hp | U, G, VG |
GRE1 | Gestaltande gruppredovisning | 2 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Litteraturlista 9U0006 ht 2024 | Litteraturlista 9U0006 ht 2024.pdf |