Matematiklärande i förskolan, 12 hp
Pre-school Matematics, 12 credits
9U0008
Huvudområde
Matematik DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
UppdragsutbildningExaminator
Mats BevemyrKursansvarig
Mats BevemyrStudierektor eller motsvarande
Margareta EngvallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
L1FU1 | Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning | 3 (HT 2019) | 201934-201943 | Svenska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
Matematik, DidaktikUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- beskriva matematiken i förskolans vardag
- argumentera för matematikens relevans i förskolan
- redogöra för hur förskolebarn utvecklar och förstår matematiska begrepp och samband i sin vardag
- visa kunskap om hur olika matematiska begrepp och relationer kan representeras genom lek, estetiska lärprocesser och i digitala miljöer
- observera och identifiera hur förskolebarn representerar och kommunicerar matematik i samspel med sin omgivning
- diskutera hur barns olika förutsättningar inverkar på deras lärande i matematik i förskolan
- dokumentera och analysera barns utveckling och kunnande i förhållande till gällande styrdokument
- argumentera för forskningens relevans för det tidiga matematiklärandet och visa hur denna kan omsättas i en pedagogisk praktik
Kursinnehåll
Kursen synliggör begrepp och samband inom matematiken såsom helhet och delar, likheter och olikheter, former och mönster. Centrala begrepp som behandlas kan relateras till tal, rum och tid. Ett genomgående tema är barns tidiga möte med matematik och hur detta påverkar kunskapsutvecklingen. Kursen behandlar teorier om hur barn utvecklar sitt logiska tänkande och begreppsliga kunnande inom områdena tal och rum samt hur detta kunnande tar sig uttryck när barn samspelar med sin omgivning. Ett annat innehåll i kursen är hur observation kan användas för att identifiera och kartlägga hur barn kommunicerar sin matematiska kunskap. Vidare uppmärksammar kursen hur olika villkor såsom t. ex. genus, klass och etnicitet påverkar barns lärande i matematik. Matematikens uttryck genom lek och estetiska representationer såsom musik, bild och rörelse har en central plats i kursen. I kursen möter studenterna digitala verktyg som ett hjälpmedel både för barns tidiga lärande i matematik och dokumentation av barns utveckling och lärande.
I kursen bearbetar studenten frågeställningar som relaterar till matematikinlärning i förskola och förskoleklass genom att ta del av minst tre vetenskapliga artiklar från nationella och internationella tidskrifter.
Undervisnings- och arbetsformer
I kursen ingår föreläsningar, seminarier, verkstäder och IKT. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier, enskilt och i grupp.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga och muntliga redovisningar samt skriftlig salstentamen.
Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.
- Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:
- Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:
- Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för beteendevetenskap och lärandeKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Skriftlig redovisning Beskriva och argumentera för matematiken i förskolan | 2.5 hp | U, G |
SRE2 | Skriftlig redovisning Granskning av forskning | 1.5 hp | U, G |
SRE3 | Skriftlig redovisning Observera och identifiera barns matematikkunnande | 2.5 hp | U, G, VG |
SRE4 | Skriftlig redovisning Matematiska begrepp i förskolan | 4.5 hp | U, G, VG |
SRE5 | Skriftlig redovisning Barns olika förutsättningar | 1 hp | U, G |
Böcker
Litteraturlistan är preliminär.
ISBN: 9789176858288
ISBN: 9789144084886
ISBN: 9789147111664
ISBN: 9125040030, 9789125040030
ISBN: 9789185143238
ISBN: 9789185143290
ISBN: 9147046708
ISBN: 9789186611590
ISBN: 9789147093243
Artiklar
Artiklar och stenciler enligt lärares anvisningar tillkommer.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.