Matematiklärande i förskolan, 12 hp

Pre-school Matematics, 12 credits

9U0008

Huvudområde

Matematik Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Uppdragsutbildning

Examinator

Mats Bevemyr

Kursansvarig

Mats Bevemyr

Studierektor eller motsvarande

Margareta Engvall
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FU1 Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning 3 (HT 2019) 201934-201943 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Matematik, Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

- beskriva matematiken i förskolans vardag
- argumentera för matematikens relevans i förskolan
- redogöra för hur förskolebarn utvecklar och förstår matematiska begrepp och samband i sin vardag
- visa kunskap om hur olika matematiska begrepp och relationer kan representeras genom lek, estetiska lärprocesser och i digitala miljöer
- observera och identifiera hur förskolebarn representerar och kommunicerar matematik i samspel med sin omgivning
- diskutera hur barns olika förutsättningar inverkar på deras lärande i matematik i förskolan
- dokumentera och analysera barns utveckling och kunnande i förhållande till gällande styrdokument
- argumentera för forskningens relevans för det tidiga matematiklärandet och visa hur denna kan omsättas i en pedagogisk praktik

Kursinnehåll

Kursen synliggör begrepp och samband inom matematiken såsom helhet och delar, likheter och olikheter, former och mönster. Centrala begrepp som behandlas kan relateras till tal, rum och tid. Ett genomgående tema är barns tidiga möte med matematik och hur detta påverkar kunskapsutvecklingen. Kursen behandlar teorier om hur barn utvecklar sitt logiska tänkande och begreppsliga kunnande inom områdena tal och rum samt hur detta kunnande tar sig uttryck när barn samspelar med sin omgivning. Ett annat innehåll i kursen är hur observation kan användas för att identifiera och kartlägga hur barn kommunicerar sin matematiska kunskap. Vidare uppmärksammar kursen hur olika villkor såsom t. ex. genus, klass och etnicitet påverkar barns lärande i matematik. Matematikens uttryck genom lek och estetiska representationer såsom musik, bild och rörelse har en central plats i kursen. I kursen möter studenterna digitala verktyg som ett hjälpmedel både för barns tidiga lärande i matematik och dokumentation av barns utveckling och lärande.

I kursen bearbetar studenten frågeställningar som relaterar till matematikinlärning i förskola och förskoleklass genom att ta del av minst tre vetenskapliga artiklar från nationella och internationella tidskrifter.

Undervisnings- och arbetsformer

I kursen ingår föreläsningar, seminarier, verkstäder och IKT. Förutom schemalagd tid förväntas den studerande arbeta med självstudier, enskilt och i grupp.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga och muntliga redovisningar samt skriftlig salstentamen.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SRE1 Skriftlig redovisning Beskriva och argumentera för matematiken i förskolan 2.5 hp U, G
SRE2 Skriftlig redovisning Granskning av forskning 1.5 hp U, G
SRE3 Skriftlig redovisning Observera och identifiera barns matematikkunnande 2.5 hp U, G, VG
SRE4 Skriftlig redovisning Matematiska begrepp i förskolan 4.5 hp U, G, VG
SRE5 Skriftlig redovisning Barns olika förutsättningar 1 hp U, G

Böcker

Litteraturlistan är preliminär.

Albinsson, Anders, (2016) ”De va svinhögt typ 250 kilo” Förskolebarns mätande av längd, volym och tid i legoleken. Norrköping : Institutionen samhälls- och välfärdsstudier, Linköpings universitet, 2016

ISBN: 9789176858288

Björklund, Camilla, (2013) Vad räknas i förskolan? - Matematik 3-5 år. 1. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2013

ISBN: 9789144084886

Björklund, Camilla, Franzén, Karin, (2015) De yngsta barnens matematik. 1. uppl. Stockholm : Liber, 2015

ISBN: 9789147111664

Dahl, Kristin, Rundgren, Helen, (2004) På tal om matte i förskoleklassens vardag. Stockholm : Utbildningsradion (UR), 2004

ISBN: 9125040030, 9789125040030

Doverborg, E., Helenius, O., Sterner, G., Trygg, L., & Wallby, K. (red.), (2013) Förskolans matematik. 1. uppl. Göteborg : Göteborgs universitet (NCM), 2013

ISBN: 9789185143238

Doverborg, Elisabet, (2016) Små barns matematik : undervisning & lärande. 2 rev. uppl. Göteborg : NCM, Göteborgs universitet, 2016

ISBN: 9789185143290

Høines, Marit Johnsen, (2000) Matematik som språk : verksamhetsteoretiska perspektiv. 2. uppl. Malmö : Liber ekonomi, 2000

ISBN: 9147046708

Olsson, Erika, (2013) Lärplatta och matematik : vägen till ett lustfyllt lärande i förskola och förskoleklass. Nacka : Askunge Thorsén förlag, 2013

ISBN: 9789186611590

Palmer, Anna, (2011) Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn. 1. uppl. Stockholm : Liber, 2011

ISBN: 9789147093243

Artiklar

Artiklar och stenciler enligt lärares anvisningar tillkommer.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.