Matematiklärande i förskolan, 12 hp

Pre-school Matematics, 12 credits

9U0008

Huvudområde

Matematik, Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Uppdragsutbildning

Examinator

Mats Bevemyr

Kursansvarig

Mats Bevemyr

Studierektor eller motsvarande

Mats Brusman
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FU1 Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning 3 (VT 2025) 202514-202523 Svenska Norrköping

Huvudområde

Matematik, Didaktik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

  • beskriva matematiken i förskolans vardag
  • argumentera för matematikens relevans i förskolan
  • redogöra för hur förskolebarn utvecklar och förstår matematiska begrepp och samband i sin vardag
  • redogöra för hur olika matematiska begrepp och relationer kan representeras genom lek, estetiska lärprocesser och i digitala miljöer
  • observera och identifiera hur förskolebarn representerar och kommunicerar matematik i samspel med sin omgivning
  • dokumentera och analysera barns utveckling och kunnande i förhållande till gällande styrdokument
  • argumentera för forskningens relevans för det tidiga matematiklärandet och visa hur denna kan omsättas i en pedagogisk praktik.

Kursinnehåll

Kursen synliggör begrepp och samband inom matematiken såsom helhet och delar, likheter och olikheter, former och mönster. Centrala begrepp som behandlas kan relateras till tal, rum och tid. Ett genomgående tema är barns tidiga möte med matematik och hur detta påverkar kunskapsutvecklingen och hur matematiklärande i förskolans kan stimuleras. Kursen behandlar teorier om hur barn utvecklar sitt logiska tänkande och begreppsliga kunnande inom områdena tal och rum samt hur detta kunnande tar sig uttryck när barn samspelar med sin omgivning. Ett annat innehåll i kursen är hur observation kan användas för att identifiera och kartlägga hur barn kommunicerar sin matematiska kunskap. Vidare uppmärksammar kursen hur olika villkor såsom t. ex. genus, klass och etnicitet påverkar barns lärande i matematik. Matematikens uttryck genom lek och estetiska representationer såsom musik, bild och rörelse har en central plats i kursen. I kursen möter de studerande digitala verktyg som ett hjälpmedel både för barns tidiga lärande i matematik och dokumentation av barns utveckling och lärande. 

Undervisnings- och arbetsformer

I kursen ingår föreläsningar, seminarier, verkstäder, grupparbete samt självständiga studier. 

Examination

Kursen examineras genom skriftliga redovisningar.  

För VG på hel kurs krävs VG på samtliga VG-grundade moment.

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala:

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

För kurser där obligatoriska moment ingår gäller följande:

  • Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Den som med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination eller när en studieprestation annars ska bedömas kan underkännas på densamma.

Om enhetschefen för LiU Uppdragsutbildning har beviljat en studerande rätt till anpassad examination vid salstentamen har den studerande rätt till det. Om den studerande istället fått en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Uppdragsutbildning är en utbildningsform som styrs av förordningen om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor (SFS 2002:760).

Planering och genomförande av kursen ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.

Om undervisnings- och examinationsspråk

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är svenska ges kursen i sin helhet eller till stora delar på svenska. Observera att även om undervisningsspråk är svenska kan delar av kursen ges på engelska. Examinationsspråk är svenska.
  • Om undervisningsspråk är svenska/engelska kan kursen i sin helhet ges på engelska vid behov. Examinationsspråk är svenska om kursen ges på svenska eller engelska om kursen ges på engelska.
  • Om undervisningsspråk är engelska ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.

Institution

Institutionen för beteendevetenskap och lärande
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SRE3 Skriftlig redovisning Observera och identifiera barns matematikkunnande 2.5 hp U, G, VG
SRE2 Skriftlig redovisning Granskning av forskning 1.5 hp U, G
SRE1 Skriftlig redovisning Beskriva och argumentera för matematiken i förskolan 2.5 hp U, G
SRE6 Skriftlig redovisning Matematiska begrepp i förskolan 5.5 hp U, G, VG
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.