Barns språkliga utveckling och kommunikation: Språk som form, interaktivt medel och medierande redskap, 12 hp

Children's Language Development and Communication: Language as Form, Interactive Resources and Mediating Tools, 12 credits

9U0009

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Uppdragsutbildning

Examinator

Anna Martín Bylund

Kursansvarig

Anna Martín Bylund

Studierektor eller motsvarande

Birgitta Plymoth
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
L1FU1 Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning 3 (HT 2019) 201944-202003 Svenska Linköping, Valla O

Huvudområde

Pedagogiskt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Förskollärarprogrammet - uppdragsutbildning

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

 

- redogöra för hur språk, språklig kompetens och språkutveckling kan förstås på olika sätt samt beskriva sambandet mellan språkligt och annat lärande 

- relatera olika aspekter av samspel till barns språkutveckling

- uppvisa en grundläggande förståelse för tvåspråkighet som fenomen 

- redogöra för hur förskollärare kan stödja utveckling av svenska som första och andraspråk

- utveckla ämnesdidaktiska strategier för att uppmuntra barns kommunikation och språkutveckling i vardagen


- diskutera och exemplifiera hur olika estetiska uttryckssätt och digital media kan stödja och stimulera barns olika kommunikativa förmågor 

- diskutera berättande och läsning i relation till olika pedagogiska och didaktiska syften

-diskutera hur olika faktorer påverkar förutsättningarna för barns språkliga utveckling 

Kursinnehåll

Barns språkliga utveckling studeras utifrån olika teoretiska perspektiv och i relation till förskolans/förskoleklassens verksamhet, mål och styrdokument. Betydelsen av socialt samspel med vuxna och jämnåriga är ett centralt innehåll i kursen liksom förståelsen för sambandet mellan språkligt och annat lärande. Kommunikativ förmåga studeras utifrån en bred syn på språk och en mångfald av uttryckssätt. I kursen belyses tvåspråkighet som ett mångbottnat fenomen och sätts i relation till förskolans och förskoleklassens språkliga och pedagogiska praktiker. Olika möjligheter för att stödja utveckling av svenska både som ett förstaspråk och ett andraspråk studeras och diskuteras. Att stimulera barns lexikala utveckling (ordförråd), samtalsfärdigheter, nyfikenhet på och intresse för språk och flerspråkighet är en viktig uppgift för lärare i förskola och förskoleklass. I kursen ges den studerande möjlighet att fördjupa sig i dessa områden för att kunna utveckla ämnesdidaktiska strategier och medvetna förhållningssätt i vardagen. I det ingår att den studerande reflekterar kring sina egna språkliga relationer, språkliga och kommunikativa styrkor och potentiella utvecklingsområden. Faktorer relaterade till olika sociala och fysiska miljöers betydelse för barns språkutveckling studeras och diskuteras i relation till styrdokument och förskolans och förskoleklassens uppdrag att möta alla barn på ett demokratiskt och likvärdigt sätt. I relation till detta introduceras begreppet litteracitet och den studerande ges möjlighet att fördjupa sig i berättandets roll och läsningens plats i utbildningspraktiker med yngre barn.  

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisning i kursen sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops, grupparbete och individuella litteraturstudier. Huvuddelen av undervisningen sker på distans och med hjälp av lärplattform.

Examination

Kursen examineras genom hemtentamen, muntliga redovisningar, skriftlig redovisning och deltagande i seminarier och workshops.

För betyget VG på hela kursen krävs VG på samtliga provkoder där betyget VG kan uppnås.
 

Gäller för alla kurser oavsett betygsskala.

  • Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Om kursen har tregradig betygsskala (U – VG) gäller följande:

  • Studerande som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Om kursen är en VfU-kurs gäller följande:

  • Examination av tillämpade sociala och didaktiska förmågor begränsas till tre (3) tillfällen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SEM1 Seminarier 1 hp D
STN1 Hemtentamen 5 hp U, G, VG
MRE1 Muntlig redovisning 2 hp U, G
SME1 Muntlig och skriftlig redovisning 4 hp U, G, VG
Björk-Willén, P., Gruber, S. & Puskás, T. (red.) (2013). Nationell förskola med mångkulturellt uppdrag. (1. uppl.) Stockholm: Liber. Kap. 3-5. Bruce, B., Ivarsson, U., Svensson, A. & Sventelius, E. (2016). Språklig sårbarhet i förskola och skola: barnet, språket och pedagogiken. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur. Kap. 1-4. Eidevald, C. (2009). Det finns inga tjejbestämmare: att förstå kön som position i förskolans vardagsrutiner och lek. Diss. Jönköping. Sid. 145-161. Gjems, L. (2011). Barn samtalar sig till kunskap. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur. Kap. 3. Gjems, L. (2011). Why explanations matter: a study of co-construction of explanations between teachers and children in everyday conversations in kindergarten. European Early Childhood Education Research Journal, 19(4), 501-513. Hoff, E. (2006). How social contexts support and shape language development. Developmental Review, 26(1), 55-88. Kultti, A. (2014). Mealtimes in Swedish preschools: pedagogical opportunities for toddlers learning a new language. Early years, 34(1), 18-31. Riddersporre B. och Bruce B. (red). (2014). Berättande i förskolan. Stockholm: Natur och Kultur. Kap. 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 12. Skolverket (2013). Flera språk i förskolan – teori och praktik. Stockholm: Fritzes. Svensson, A-K. (2009). Barnet, språket och miljön. Lund: Studentlitteratur. Kap. 1-4. OBS! Utöver den obligatoriska litteratur som anges här tillkommer 1-2 valbara texter i samband med kursens didaktiska moment samt ytterligare 1 skönlitterär titel.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.